توجه به رفع مشکلات کشور در انجام پژوهش های دانشگاهی

ابوالقاسم خسروی سهل آبادی با تاکید بر لزوم توجه به کاربردی شدن پژوهش ها و مقالات در کشور، گفت: ما 4 میلیون و پانصدهزار دانشجو داریم و هر سال حدود یک میلیون رساله و پایان نامه در مقاطع ارشد و دکتری و بعضا کارشناسی تالیف و تدوین می شود. یکی از اشکالات مهم بخش پژوهش و تحقیقات این است که همه این مقالات و پایان نامه ها کاربردی نیست یعنی در بخش های مختلف، نیازهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… جامعه را هدف قرار نمی دهد. یک تحقیقات کتابخانه ای و نظری انجام می شود اما مشکلات مردم حل نمی گردد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: در جلسه ای که وزیر محترم علوم و تحقیقات و فناوری در زمان رای اعتماد در کمیسیون تخصصی مجلس حاضر شد، یکی از اهداف خود را اتصال و ارتباط دانشگاه با صنعت و کشاورزی و فرهنگ و… عنوان کرد. اقداماتی هم انجام شده اما کافی نیست. واقعیت این است که این سطح گسترده پژوهش ها که توسط دانشجویان عزیز انجام می شود اگر با نیازهای جامعه مرتبط باشد، بسیاری از گره های کشور را باز می کند. به عنوان مثال قوانین بسیاری در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود. اگر مرکز پژوهش های مجلس ارتباط نزدیک و موثری با مراکز دانشگاهی داشته باشد و قوانین توسط استادان و دانشجویان به صورت کامل بررسی کارشناسی و میدانی شود، با این مشکل مواجه نمی شویم که قانونی مصوب شود اما بعد از مدتی اشکالاتی بر آن مترتب گردد.

وی با بیان اینکه باید مجلس شورای اسلامی و دستگاه های دولتی مربوطه از جمله وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش در جهت ساماندهی به این بحث اقدام کنند، تصریح کرد: یکی دیگر از اشکالات پژوهش ما در این است که شاید یک پژوهش از هر جهت کامل و جامع باشد اما باید دید که چقدر آن تحقیق با نیاز امروز جامعه ما تطبیق دارد؟ اگر همه دستگاه ها با این دید حرکت کنند، بسیاری از مشکلات ما در این زمینه حل می شود.

خسروی سهل آبادی در پاسخ به این پرسش که یکی از ایرادات وارده، کارکرد بسیاری از این مقالات برای ارتقای شغلی و تحصیلی است. آیا رویکرد وزارت علوم در این زمینه نباید تغییر کند؟ گفت: کاملا! ما بیشترین نرم بیکاری را در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی داریم. 750 هزار نفر از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی بیکار هستند. این نشان می دهد که تناسب فارغ التحصیلان با نیاز جامعه فاصله زیادی دارد. مدرک گرایی معضلی است که باید حل شود. البته احترام و ارزش مدارک علمی به جای خود محفوظ است اما باید این حرکت به سمت کیفیت باشد. به نظر من، گسترش کمی مراکز دانشگاهی کافی است و باید سمت و سوی همه مراکز علمی و آموزشی به سمت کیفیت باشد. این مطالبه جدی کمیسیون آموزش و تحقیقات از وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش است و جلسات زیادی هم در این ارتباط برگزار شده که امیدوارم ثمربخش باشد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا