هدف از طراحی جویشگرهای بومی رقابت با جویشگرهای جهانی نیست

به گزارش ایرنا از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات،دکتر کامبیز بدیع در نشست شورای راهبری جویشگر بومی افزود:باید به سراغ خدمات و سرویس هایی برویم که گوگل یا به آنها نپرداخته و یا سودی ندارد که به آنها بپردازد که بالأخص محلی است.

در ادامه این نشست، دکترعلیرضا یاری، مجری طرح جویشگر بومی، گزارشی ازمدل مفهومی جویشگر و ارتباط آن با طرح نرم افزار، عملکرد بودجه ای طرح و روند تسهیل سازی فرآیندهای مرکز برای این طرح و میزان پیشرفت طرح ارائه کرد.

وی با تقسیم بندی مدل مفهومی جویشگر بومی به هفت دسته «اقلام، فضای کاربری، الزام ها،مزایا،ذینفعان، توانمندی و انگیزه کاربست (انگیزه کاربر)» و زیرمجموعه های آن، توضیحاتی درباره دسته های یاد شده برای حاضران ارائه کرد.

در این نشست، قرار شد حمایت از جویشگرهای بومی از این پس منوط به تهیه و ارائه مدل کسب و کار باشد؛ لذا مقرر شد مدل های کسب و کار موتورهای جستجوی «پارسی جو» و «یوز» برای ادامه فعالیت به شورای راهبری ارائه شوند.

اعضای شورای راهبری جویشگر بومی درباره شمار جویشگرهای بومی و همچنین نحوه تعامل این جویشگرها بحث و بررسی کردند و بر اینکه به دنبال جویشگر دولتی نیستیم و سیاست بر این است که جویشگرهای بومی با یکدیگر تعامل داشته باشند تأکید کردند و گفته شد: ما خواستار آن هستیم که هر کدام از جویشگرها قابلیت های خاص خود را داشته باشند و بتوانیم قدرت رقابت پذیری بین آن ها را افزایش دهیم.

اواخر سال گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از نخستین موتور جستجوی بومی با نام یوز که قابلیت ارائه مستندات در زبان فارسی را دارد رونمایی کرد. 

جویشگر بومی پارسی جو به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرده و بزودی فعالیت رسمی خود را آغار می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا