2 دانشمند ایرانی مدال جزیره الیس را کسب کردند

به دکتر یحیی رحمتی سمیعی، استاد و دارنده کرسی نورتروپ گرومن در دانشکده مهندسی برق دانشگاه کالیفرنیا و دکتر نادر انقطاع، استاد ندویل رمسی در دانشگاه پنسیلوانیا و از دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی مهندسی برق دانشگاه تهران در سال ۱۹۷۰، «مدال جزیره الیس» ( Ellis Island Medals) اعطا شد.
مدال افتخار جزیره الیس، به عنوان یکی از مهمترین جوایز ایالات متحده آمریکا است که به گروه‌های قومی آمریکا و شهروندان امریکایی مهاجر که برای کشورشان، جامعه ایالات متحده آمریکا و کل جهان تأثیرات شایان ذکری داشته‌اند، اهدا می‌شود. بنیان اهدای این مدال‌ها از سال ۱۹۸۶ گذاشته و توسط کنگره آمریکا نیز به رسمیت شناخته شده است.

دکتر یحیی رحمت سمیعی، استاد و دارنده کرسی نورتروپ گرومن در دانشکده مهندسی برق دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس است. او در زمینه آنتن‌های مخابرات ماهواره‌ای، آنتن‌های شخصی، آنتن‌های نصب شده و پوشیدنی و آنتن‌های سنجش از راه دور و کاربردهای ستاره‌شناسی رادیویی به تدریس و تحقیق می‌پردازد. هم‌چنین وی مدیر آزمایشگاه پژوهش، تحلیل و اندازه‌گیری آنتن یو سی ال ای است.

دکتر رحمت سمیعی لیسانس خود را از دانشگاه تهران در سال ۱۹۷۰ و فوق لیسانس و دکترای خود را در ۱۹۷۲ و ۱۹۷۵ از دانشگاه ایلینوی در اربانا- شمپین در مهندسی برق دریافت کرد. پیش از پیوستن به یو سی ال ای دانشمند ارشد پژوهشی در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا بود. او در سال ۲۰۰۸ به عضویت در آکادمی ملی مهندسی آمریکا برگزیده شد.
دکتر نادر انقطاع، استاد ندویل رمسی در دانشگاه پنسیلوانیای ایالات متحده است و با دانشکده‌های مهندسی برق و سیستم‌ها، مهندسی پزشکی، فیزیک و نجوم همکاری دارد. وی از پیشتازان رشته نانو تکنولوژی در جهان محسوب می‌شود. تحقیقات او در زمینه متامواد و نقش نور در نانوتکنولوژی، بر رشته‌های متعددی از نجوم و علوم کامپیوتر گرفته تا پزشکی و فنون ارتباطات تأثیر گذاشته است.
دکتر انقطاع، مشارکت‌های مهمی در زمینه‌های متامواد، اپتیک تبدیل، اپتیک پلاسما، نانوفتونیک، فتونیک گرافین، نانومواد، اپتیک نانوسکیل، نانو آنتن‌ها و آنتن‌های مینیاتوری انجام داده است. وی مدرک لیسانس خود را از دانشگاه تهران و فوق لیسانس و دکترای خود را از مؤسسه فناوری کالیفرنیا دریافت کرده است.