ده کتاب علمی برتر سال 2019 میلادی

امی بارت (Amy Barrett) ویراستار علمی وب‌سایت مشهور ساینس فوکوس، با بررسی کتاب‌های علمی مهم منتشرشده در سال گذشته، آن‌ها را از جنبه‌های مختلفی موردتوجه قرار داده و به انتخاب ده کتاب علمی برتر سال 2019 میلادی پرداخته است.

این بررسی ها نشان می دهد موضوعات گرمایش زمین، تغییرات آب و هوایی، برابری جنسیتی و مسائل زنان و سفرهای فضایی در صدر کتاب های علمی برتر جهان قرار دارند. در اینجا به معرفی این ده کتاب علمی برتر می‌پردازیم:

1. حدسیات ویل The Weil Conjectures نوشته کارن اولسون (Karen Olsson):

این کتاب ترکیبی از خاطرات و بیوگرافی آندره و سیمون ویل، برادر و خواهر دانشمند معاصر است. آندره از ریاضیدانان مشهور بوده که به دلیل مشارکت در مبحث هندسه جبری و نظریه اعداد شناخته‌شده است و خواهرش یک فیلسوف مشهور و فعال سیاسی به حساب می‌آید. ریاضیات و فلسفه در قرن بیستم میلادی دو مبحث جذاب بودند که در بین دانشمندان مطرح بوده است.

هنگامی‌که اولسون به زندگی این دو متفکر فرانسوی می‌پردازد، با وسواس فکری خود دست‌وپنجه نرم کرده و به خلق اثری دست می‌زند که ترکیبی زیبا از زندگی‌نامه و خاطرات و تعمق در مورد زندگی خلاق این دو فرد مشهور است.

2. چیزی عمیقاً پنهان Something Deeply Hidden نوشته شان کارول (Sean Carroll):

در این کتاب شان کارول فیزیکدان آمریکایی و یکی از مشهورترین نویسندگان علم در جهان به تاریخچه اکتشافات کوانتومی و ظهور زمان فضایی توجه داشته و یک راهنما برای موضوعی که با پتانسیل‌های خود دچار اختلاف و تاریکی شده است، به حساب می‌آید.

پرداختن به سوالات بزرگ، اسطوره‌ها و معماهای جهان کار آسانی نیست، اما کارول باظرافت این کار را انجام داده و نشان می‌دهد که مواجهه با معمای اساسی مکانیک کوانتومی می‌تواند کاملاً فکر ما را تغییر دهد.

مکانیک کوانتومی مهم‌ترین مبحث در فیزیک است و فیزیکدانان خود به‌راحتی اعتراف می‌کنند که آن را درک نمی‌کنند؛ اما آن‌ها به‌جای اینکه به این وضعیت به‌عنوان یک فراخوان فوری برای اقدام، توجه کنند، به‌طور سنتی وانمود کرده‌اند که مشکل آنجا نیست.

در این کتاب، کارول استدلال می‌کند که این وضعیت شرم‌آور و غیرضروری است، زیرا ما یک روش بسیار امیدوارکننده برای درک واقعیت کوانتومی داریم و آن نظریه جهان‌های زیاد، ارائه‌شده توسط هیو اورت (Hugh Everett) است.

3. Stillicide نوشته سینان جونز (Cynan Jones):

این کتاب داستانی از آینده نزدیک است که در آن بریتانیا بین سیل و خشک‌سالی گرفتارشده است و در این زمان آب چیزی است که باید برای آن مبارزه کرد. سیلاب با خرابکاری‌هایش در شهر پیش می‌رود درحالی‌که مردم به خیابان‌ها ریخته‌اند وزندگی بسیاری از آن‌ها درهم‌پیچیده شده است.

در این داستان یک پرستار، یک پسر با سگی ولگرد و مردی که از گذشته خود فرار کرده و از آینده می‌ترسد و در این شرایط مرگ وزندگی با یکدیگر برخورد کرده و آینده مبهمی را در برابر چشمان خود می‌بینند.

کتاب Stillicide، داستانی متشکل از عشق، مرگ و اراده زنده ماندن بوده که نگاهی پرقدرت به آینده در آن ملموس است. نویسنده به‌گونه‌ای القا کرده است که در آینده‌ای نزدیک، هنگامی‌که تحولات و تغییرات آب و هوایی شدید بریتانیا را در چرخه سیل و خشک‌سالی قرار دهد، این رویداد رخ خواهد داد.

با افزایش دما، جوامع کوچک‌تر روستایی ناپایدار می‌شوند، درحالی‌که تدارکات تغذیه و آب‌رسانی به جمعیت رو به رشد شهر برای تسلط بر دستور کار اقتصادی قرارگرفته است.

4. It’s Not OK to Feel Blue and Other Lies ویرایش شده توسط اسکارلت کورتیس (Scarlett Curtis):

این کتاب تازه و صادقانه و درعین‌حال سرگرم‌کننده‌ترین مجموعه نوشته‌های مربوط به‌سلامت روان است. سام اسمیت (Sam Smith) خواننده و امیلیا کلارک (Emilia Clarke) بازیگر مشهور، جزء 70 شرکت‌کننده‌ای هستند که در این مجموعه مقاله‌ها، داستان‌ها و شعرهایی مرتبط با سلامت روانشان ارائه کردند. این شرکت‌کننده‌ها به ارائه تجربیات خود در مورد سلامت روان و مسائل پیرامون آن پرداختند.

برخی از منتقدان این کتاب را حاوی مطالبی پیروزمندانه برای زنان جوان می‌دانند که مسیر رهبران زن آینده را روشن خواهند کرد. برخی هم معتقدند که این مقالات به ما این امکان را می‌دهد که فمینیست بودن را در یک فضای امن کشف کنیم.

5. Anatomicum نوشته جنیفر پک ستون (Jennifer Paxton) و کتی ویدمن (Katy Wiedemann):

این کتاب بدن انسان را از زیرپوست کاوش می‌کند به‌طوری‌که فرد خواننده حس می‌کند یک سفر از طریق یک موزه در حال انجام است.

در این کتاب از طریق بدن انسان، از ماهیچه‌ها برای نشان دادن احساسات به خواننده استفاده کرده و خواننده را به فعالیت‌های بسیار ظریف مغز هدایت می‌کند.

کتاب زیبای Anatomicum با داشتن آثار هنری مجلل توسط کتی ویدمن و متن تخصصی از دکتر جنیفر پک ستون، یک ضیافت دانش آناتومیک به حساب می‌آید. علاقه‌مندان به علم آناتومی بدن انسان می‌توانند این دانش را متفاوت از روش‌های پیشین آموزش ببینند.

6. فوق سنگین Superheavy نوشته کیت چاپمن (Kit Chapman):

چگونه دانشمندان عناصری را ایجاد می‌کنند که به‌طور طبیعی وجود ندارند؟ در این کتاب جذاب، کیت چاپمن چشم خواننده را به سمت چگونگی تغییر عناصر بسیار سنگین و ناپایدار در دورنمای دوره‌ای زندگی باز می‌کند و آینده علمی دانش هسته‌ای را مورد پیش‌بینی قرار می‌دهد.

به دنیای عناصر فوق سنگین خوش‌آمدید: قلمرویی که دانشمندان از ماشین‌آلات غول‌پیکر استفاده می‌کنند و سال‌ها در تلاش‌اند تا اتمی واحد از محصولات اسرارآمیز را که هرگز روی زمین وجود نداشته است، بسازند.

7. ممتاز Superior آنجلا ساینی (Angela Saini):

این کتاب که غیرداستانی است، نگاهی به‌موقع به تاریخ نژادپرستی و تعصب نژادی در جامعه علمی دارد. شاید تکان‌دهنده‌ترین مسئله نشانه بازگشت علم نژاد به گفتگوهای مدرن پیرامون ژنتیک و قدرت سیاسی باشد.

بر اساس نظر متخصصان، اجماع علمی و تحلیل نویسنده، برخی زمینه‌های زیست‌شناسی هنوز تحت تأثیر نژادپرستی علمی بی‌اعتبار هستند. با تشریح اظهارات و كار دانشمندان معاصر كه در زمینه تنوع زیستی انسانی مطالعه می‌کنند و بیشتر آن‌ها ادعا می‌کنند كه فقط به دنبال کردن اطلاعات می‌پردازند، آنجلا ساینی در این کتاب به ما نشان می‌دهد كه چگونه، بارها و بارها، حتی دانشمندان اصلی نیز به این عقیده می‌چسبند كه نژاد ازنظر زیست‌شناختی واقعی است. در این کتاب این مسئله را به چالش کشیده است.

8. زمین غیرقابل‌سکونت The Uninhabitable Earth نوشته دیوید والاس وولز (David Wallace-Wells):

تغییرات آب و هوایی با سیاره ما چه خواهد کرد؟ به اعتقاد دیوید والاس-ولز معاون سردبیر مجله نیویورک، آینده بسیار بدتر از آن است که فکر می‌کنیم. اگر نگرانی شما از گرم شدن کره زمین تحت تأثیر ترستان از افزایش سطح دریا باشد، شما به‌سختی سطح امکان‌پذیری این خطرات ازجمله کمبود مواد غذایی، شرایط اضطراری پناهندگان، جنگ‌های آب و هوایی و ویرانی‌های اقتصادی را می‌توانید تصور کنید.

کتاب زمین غیرقابل‌سکونت هم سفرنامه‌ای برای آینده نزدیک است و هم تعمق در مورد چگونگی نگاه آینده به کسانی که از طریق آن زندگی می‌کنند. راه‌هایی که گرم شدن زمین، وعده تحول در سیاست جهانی، معنای فناوری و طبیعت در دنیای مدرن، پایداری سرمایه‌داری و مسیر پیشرفت بشر را می‌دهد.

9. بایگانی ناسا: 60 سال در فضا The NASA Archives: 60 Years in Space نوشته پیرس بیزونی (Piers Bizony)، اندرو چایکین (Andrew Chaikin) و راجر لاونیوس (Roger Launius):

کتاب بایگانی ناسا: 60 سال در فضا، یک سفر بصری خیره‌کننده از فضا را از طریق بایگانی ناسا، مستند شش دهه اکتشاف فضایی به تصویر می‌کشد. این کتاب درباره گذشته، حال و آینده آژانس فضایی آمریکا بحث می‌کند و بیش از 400 تصویر و عکس تاریخی که بیشتر آن‌ها در بین عموم مشاهده نشده را به نمایش می‌گذارد.

ناسا در نیمه قرن بیستم با تیم‌های تحقیقاتی و با موشک‌های کوچک و بزرگش به یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های فناوری و مدیریتی که تاکنون شناخته‌شده، تبدیل‌شده و تکامل پیداکرده است و در حال حاضر قادر به اعزام افراد موشک‌های غول‌پیکر به ماه و اعزام کاشفان ربات به زهره، مریخ و جهان بسیار فراتر از آن است.

10. زنان نامرئی Invisible Women نوشته کارولین کریادو پرز (Caroline Criado Perez):

کارولین کریادو پرز، مدافع مشهور زنان با غوطه‌ور شدن در زندگی زنان در خانه، محل کار، میدان عمومی، مطب پزشک و موارد دیگر، علت تکان‌دهنده نابرابری جنسیتی را در کتاب زنان نامرئی بررسی می‌کند.

این کتاب روش تکان‌دهنده‌ای را که جهان با تنها یک جنس در ذهن طراحی‌شده، نشان می‌دهد. این کتاب از شرکت‌کنندگان زنان که از مطالعات تحقیقاتی مفقود شده‌اند تا برنامه‌های بهداشتی که کاربران را از میزان مصرف مس آگاه می‌سازند اما در مورد دوره قاعدگی چیزی مطرح نمی‌کنند، یعنی حفره دانش امروزی ما در مورد زنان که به نام شکاف جنسیتی توسط کریادو پرز مطرح می‌شود، سخن می‌گوید.

زنان اغلب بازندگی خود هزینه‌های عظیمی را برای این تعصبات پرداخت کرده‌اند.