افزایش امنیت پرواز با موتور الکتریکی اضافی

این سیستم هیبریدی می تواند سالانه از 600 تصادف هوایی جلوگیری کند.

هدف اصلی این پروژه تحقیقاتی بر روی بهبود امنیت هواپیما های سبک و اسپرت (هواپیما هایی که 2 یا 4 سرنشین دارد و وزن آن ها حداکثر به 750 کیلوگرم می رسد) تمرکز دارد. میگل آنجل سوارز Miguel Ángel Suárez، یکی از مخترعین از شرکت هوا فضای AXTER در این زمینه می گوید: ما در این پروژه بدنبال حفظ جان سرنشینان و کاهش تصادفاتی که بر اثر اتمام سوخت مصرفی موتور رخ می دهد، هستیم و ما هیچ گاه نباید فراموش کنیم که هر سال در اروپا و آمریکا به طور میانگین 600 تصادف رخ می دهد که منجر به کشته شدن 70 نفر و از دست دادن 24 میلیون یورو می شود.

آندرس بارادو Andrés Barrado، رئیس بخش نیرو در دانشگاه کارلوس مادرید در توضیح طرح تجهیز موتور هواپیما به یک موتور الکتریکی اضافی می گوید: زمانی که برای موتور اصلی مشکلی ایجاد شود، سیستم الکتریکی شروع بکار می کند و شرایط فرود را تا مسافت 20 کیلومتر برای خلبان فراهم می کند.

سیستم جدید ارائه شده از دو موتور، یکی موتور بنزینی و دیگری موتور الکتریکی بهره می برد. موتور الکتریکی از طریق باتری قدرتمند لیتیومی تغذیه می شود که این باتری در طول پرواز شارژ می شود.

دانیال کریسوبل Daniel Cristobal از محققان دانشگاه کارلوس می افزاید: در این طرح تلاش شده است که از ظرفیت باتری بیشترین استفاده شود و از طرفی دیگر خلبان می تواند در هر زمان، موتور الکتریکی 40 اسب بخاری را به مجموعه حرکتی خود اضافه کند که این اتفاق سبب می شود هواپیما های سبک صعود و قدرت مانور بهتری نسبت به حالت تک موتوره داشته باشند.

این سیستم به گونه ای طراحی شده است که می تواند بر روی هواپیما های جدید و موجود نصب شود و همچنین این قابلیت را دارد که بر دیگر مدل های هواپیما سبک همانند گلایدر و بدون سرنشین  نیز نصب شود. علاوه بر حفظ جان سرنشین ها و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه، این اختراع می تواند هزینه نگهداری و مصرف سوخت را کاهش دهد و سبب کاهش انتشار گاز های گل خانه ای و آلودگی صوتی نیز خواهد شد.

منبع  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا