هرکسی نمی تواند سازنده طلا و جواهر باشد

از سوی دیگر، با توجه به پیشینه غنی کشورمان در این حوزه و همچنین نیاز کشور به متخصصان و کارشناسان طلا و جواهرسازی، چندسالی است این رشته مورد توجه قرار گرفته و عده ای در قالب مدرس و هنرجو به آموزش و کسب مهارت در این رشته تخصصی روی آورده اند.

جهاددانشگاهی واحد دانشگاه شهید بهشتی یکی از مجموعه هایی است که به این حوزه ورود پیدا کرده و با رویکردی تخصصی اقدام به تربیت و آموزش هنرجوی ماهر در این حوزه کرده است.

مدیر دپارتمان رشته طلاسازی جهاددانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه رشته طلا و جواهرسازی مربوط به کشور ماست و از ایران به دیگر کشورها ورود پیدا کرده گفت: اما آنچه که در این میان حائز اهمیت است این است که آنها به این رشته بها داده اند و متاسفانه این حوزه در کشور ما مورد غفلت واقع شده است.

امیرفرزام کریمخانی ادامه داد: در سال های گذشته این شغل در کشور ما به عنوان یک شغل خصوصی مطرح بود و هرکسی اجازه نداشت در این حوزه وارد شود و اقشار خاصی در این رشته فعالیت می کردند. اما در همان سال ها در اروپا به این رشته هنری پر و بال داده شد و هر فرد با استعدادی توانست به این حوزه ورود پیدا کند و به همین دلیل است که می بینیم این شغل و رشته در اروپا پیشرفت کرده است.

وی تصریح کرد: در چندسال اخیر با تلاش هایی که در این حوزه صورت گرفت، لزوم وجود خلاقیت در این حرفه مطرح شد. از این رو، با اینکه هوز هم از نظر کیفیت از کشورهایی که در این حوزه پیشرو هستند، خیلی عقب هستیم. اما این ظرفیت در کشور وجود دارد که کشور را به آن جایگاه اصلی که در سال های دور از آن برخوردار بود، برسانیم.

کریمخانی با بیان اینکه طلا و جواهرسازی یک علم است، اظهار کرد: علمی که نیاز به خلاقیت و هنر فردی دارد و با آموزش های صحیح و جامع می تواند در مسیر صحیح قرار گرفته و منجر به ساخت یک اثر هنری شود. بنابراین، خلاقیت ذهنی هر فرد و ذوق و سلیقه ای که دارد می تواند ابداع کننده یک سبک خاص باشد.

استعداد ذاتی رمز موفقیت هنرجویان

این مربی و مدرس رشته طلا و جواهرسازی با بیان اینکه اتفاقی که قرار است در این رشته بیفتد دقیقا همین است، عنوان کرد: یک فردی که خلاقیت ذهنی داشته باشد می تواند با کمک آموزش هایی که دیده، خلاقیت و ذهنیت خود را به یک اثر هنری تبدیل کند. حال هرقدر که این آموزش ها قوی تر و دقیق تر باشد امکان اینکه آنچه در ذهن سازنده است عملی تر شود، بیشتر است.

وی تاکید کرد: از این رو، اساس آموزش های ما استعداد و علاقه افراد بوده و اینگونه نیست که هرکسی بخواهد به راحتی بتواند وارد این رشته شود. البته محدودیتی برای حضور افراد در این آموزشگاه وجود ندارد، اما همیشه پیشنهاد می کنم افرادی که در این کار استعداد دارند به این حوزه وارد شوند.

کریمخانی تصریح کرد: چراکه، برخی افراد هستند که یک پیش زمینه ذهنی راجع به این رشته دارند و چیزهایی شنیده اند و فکر می کنند که این حرفه کلاس کاری و درآمد بالایی دارد و به همین دلیل وارد این حرفه می شوند، زحمت زیادی می کشند و هزینه می کنند. اما در بلند مدت آن نتیجه لازم را نمی بینند. دلیل این امر آن است که این رشته یک رشته هنری است و فرد باید برای موفقیت در آن از یک استعداد ذاتی برخوردار باشد.

وی عنوان کرد: هرقدر هم که مربی و آموزش ها حرفه ای باشند هرکسی نمی تواند سازنده طلا و جواهر باشد. بنابراین، آن استعداد ذاتی و خلاقیت و در نهایت آموزش جامعی که هنرجو می بیند باعث می شود که یک فرد در این حرفه موفق شود.

این سازنده طلا و جواهر با اشاره به اینکه آموزش ها با توجه به یکسری اصول اولیه ساخت طلا و جواهر و حتی نقره صورت می گیرد، گفت: در این مرکز دست هنرجو را باز می گذاریم تا در وهله نخست آن چیزی که دوست دارد را بسازد. چراکه، اینگونه می تواند ارتباط خود را با این حرفه برقرار کرده و در هنگام ساخت مباحث علمی و تئوری را نیز آموزش ببیند تا اثری که ساخته می شود هم از نظر ساخت و هم از نظر مواد استاندارد باشد. اینها همان مباحث علمی است که در این کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: از انجا که وقت و هرینه زیادی صرف این آموزش ها می شود، همیشه به هنرجویان پیشنهاد می کنم که این استعداد را در درون خود کشف کنند. چون صرف آموزش دیدن هیچ اتفاقی نمی افتد و گاهی مشاهده شده که افرادی در این حوزه فعالیت می کنند که حتی این حرفه را هم زیر سوال می برند. بنابراین، در وهله نخست باید این پتانسیل را در درون خود داشته باشند. در گام بعدی برای یادگیری آموزشگاهی را انتخاب کنند که نتیجه ببینند. چراکه، برخی از آموزشگاه هایی که در این حوزه فعالیت می کنند حرفه ای نیستند.

کریمخانی با اشاره به اینکه ما چیزی را تولید می کنیم که در واقع نیاز نیست، افزود: بنابراین، سلیقه شخص بسیار مهم است. به این معنی که کار باید آنقدر زیبا باشد که توجیه داشته باشد تا خریدار مجاب شود و هزینه کند و آن اثر را بخرد.

پتانسیل بالای جهاددانشگاهی در رشته طلا و جواهرسازی

وی در ادامه صحبت هایش با بیان اینکه جهاددانشگاهی پتانسیل بالایی در این رشته دارد گفت: به گونه ای که حتی این امکان در این مجموعه وجود دارد که این رشته را به یک رشته رسمی تبدیل کنیم. چراکه، هنوز دانشگاهی در کشور وجود ندارد که بتواند به صورت رسمی و حرفه ای این رشته را آموزش داده و مدرک دانشگاهی در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه دهد. از این رو، این کار را در دست تدوین داریم.

مدیر دپارتمان رشته طلاسازی جهاددانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه از همکاری با جهاددانشگاهی راضی بوده ایم، گفت: بسیاری از آموزشگاه ها اقدام به تدریس این رشته می کنند در حالیکه هیچ نظارتی بر عملکرد آنها وجود ندارد و آموزش ها اصلا استاندارد نیست و این معضلی بزرگی به حساب می آید که این حرفه را دچار مشکل می کند که این چالش ها با همکاری جهاددانشگاهی در این مجموعه مرتفع شده است.

وی افزود: علاوه بر مقوله آموزش، فعالیت های دیگری از جمله برگزاری نمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی مختلف برای معرفی سازنده های ایرانی در دستور کار داریم. چراکه، لازمه این حرفه این است که مخاطبان به صورت مستقیم با سازنده ها رو به رو شوند و در بلند مدت منجر به همکاری هایی در این حوزه شود. در هرحال، این فعالیت ها در دستور کار ما بوده و تا کنون نیز از این دست فعالیت ها نتایج خوبی گرفته ایم.

کریمخانی با بیان اینکه جهاددانشگاهی پتانسیل بالایی در این حوزه دارد و اگر به این موضوع با جدیت نگاه کند می تواند به قطب بزرگ این رشته در کشور تبدیل شود، گفت: در کنار جهاددانشگاهی وزارت ارشاد هم با ما همکاری کرده و امیدواریم با کمک این نهادها بتوانیم مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد را مرتفع کنیم.

وی برگزاری نمایشگاه در سفارت ها و موزه جواهرات برای معرفی آثار هنری ایران به کشورهای دیگر را از دیگر فعالیت های این مجموعه دانست و تصریح کرد: لازمه موفقیت در این حوزه استاندارد کردن فعالیت هاست تا آثاری که توسط هنرجویان ساخته می شود، توانایی مطرح شدن در سطح جهانی را داشته باشند. از این رو، صرفنظر طلا و جواهرسازی آموزش های دیگری از جمله نحوه چیدمان و برگزاری نمایشگاه را به هنرجویان آموزش می دهیم که با استانداردهای داخلی و بین المللی آشنا شده و با مخاطبان غیرایرانی هم تعامل داشته باشند.

کریمخانی با بیان اینکه مرحله نخست آموزش ورود به بازار است که به هرحال هر هنرجویی به آن دست پیدا می کند، اظهار کرد: اما یکسری مسائل تخصصی و حرفه ای در این رشته وجود دارد که هیچ کس به آن توجه نکرده است که مجموعه ما به عنوان نخستین مجموعه ای است که این رشته را به صورت تخصصی مد نظر قرار داده است. هدف ما از این دست فعالیت ها این است که بتوانیم این حرفه را به آن جایگاهی که در کشور داشته، بازگردانیم.

وی مقوله حمایت از هنرجو را از دیگر ویژگی های این مرکز دانست و گفت: روند کار در جهاددانشگاهی واحد دانشگاه شهیدبهشتی اینگونه است که هرکسی آموزش دید رها نمی شود. بلکه همواره یکسری نمایشگاه هایی برگزار می کنیم تا هنرجویان به بازار کار و مشتری وصل شوند. از این رو، در مجموعه ویترینی وجود دارد که کارآموزان آثار خود را در آن به نمایش می گذارند و شرایط تعامل مشتری با کار آموز را در مجموعه فراهم می کنیم.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا