بی نیازی صنایع فولاد از سنسورهای وارداتی

مسعود عسکری، پژوهشگر برتر جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در سال 98 در این خصوص به سیناپرس گفت: یکی از دستاوردهای پژوهشی مجموعه ما در واحد صنعتی اصفهان تولید سنسورها و ابزارهای خاص برای پردازش تصاویر است؛ ابزارهایی که صاحب تکنولوژی جدید هستند و می توانند مشکلات صنایع فولاد را مرتفع کنند.

این دکترای مهندسی برق افزود: این ابزارها در اجسامی کاربرد دارند که بتوانند در سرعت بالا حرکت و موقعیت آنها را ثبت کنند.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان اظهارداشت: این ابزارها پیش از این وارداتی بودند. تحریم ها نیز مانع واردات این ابزارها به کشور شدند، از اینرو نیاز ایران به این ابزارها و عدم واردات آنها، مشکل و خلاء بزرگی در کشور ایجاد کرد که خوشبختانه ما توانستیم با تولید ابزارهای خاص و تکنولوژی جدید، تا حدودی این خلاء را برطرف کنیم.

وی به مزایای این محصول اشاره کرد و گفت: این محصول نسبت به نمونه های مشابه خارجی دارای دو برتری بزرگ« قیمت کمتر» و« ارایه خدمات و سرویس پشتیبانی بهتر» است؛ قیمت این محصول تقریبا یک دوم نمونه مشابه خارجی است.

وی ادامه داد: بیشتر از قیمت، ارایه خدمات و سرویس پشتیبانی برای خریداران مهمتر است؛ خریدار ترجیح می دهد، در هر زمانی سرویس پشتیبانی خوبی در کشور وجود داشته باشد.

به گفته وی، هر زمان که کارفرما نیاز به مرتب و به روزرسانی خط تولیدش را دارد، باید این محصولات متناسب با خط تولید تغییر کنند بنابراین چنین محصولات بومی، کاربری شان خیلی بیشتر از نمونه های خارجی است.

عکسری یادآور شد: همچنین تکنولوژی های خاص سفارشی ساز هستند و باید مطابق سفارش کاربر، دقیق ساخته شوند؛ عمدتا واردات این محصولات نیز بسیار سخت تر از اجناس و کالاهای ساده است. از سوی دیگر، کیفیت این محصولات( ابزار دقیق) با نمونه های مشابه خارجی برابری می کند و کارفرمایان نیز از استفاده این محصولات کاملا رضایت دارند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند اکنون تحریم های اقتصادی شرایط خوبی برای نشان دادن توانمندی های پژوهشگران داخلی ایجاد کرده است اما انتظار می رود که بینش پژوهش صنایع نیز تغییر کند.

وی بیان کرد: هم اکنون یکی از مشکلات صنایع ما این است که هنگام مواجه با مشکل، یاد پژوهش می افتند اما باید آنها همان زمانی که امکان خرید این محصول یا کالا را از خارج از کشور دارند، از تولید محصولات ایرانی حمایت کنند. با حمایت و برنامه ریزی صنایع در بازه زمانی حداقل پنج سال می توان خط تولید یک محصول را در کشور آغاز کرد و نسبت به کالاهای خارجی بی نیاز شد.

وی به سیناپرس گفت: برخی از صنایع توقع دارند، همان لحظه که نیاز به محصول خاص و هایتک دارند،  آن محصول برایشان فراهم باشد. در حالی که پژوهش در بازه زمانی یک روز، یک هفته یا یک ماه به نتیجه نمی رسد. تولید یک محصول هایتک نیاز به یک نقشه راه دارد؛ نقشه راهی که دانشگاه، مراکز تحقیقاتی و صنایع باید در کنار یکدیگر باشند تا در یک بازه زمانی موفق به تولید یک محصول شوند. اگر برنامه ریزی آنها مشارکتی باشد و صنایع به محض تهیه این محصول از خارج، آن را رها نکنند، قطعا قادر به ساخت و تولید محصولی با کیفیت خواهیم شد. دولت در تقویت این اکوسیستم نقش بسیار ارزنده ای دارد.

گاهی اوقات ما در جامعه فقط  برای افراد متوسط اشتغال زایی ایجاد کرده ایم و زمینه ای برای اشتغال دانشجویان نخبه نداشته ایم، این امر باعث شده تا نخبگان ما به خارج از کشور مهاجرت کنند زیرا در حد آنها موقعیت شغلی در کشور ایجاد نکرده ایم.

وی عنوان کرد: جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان برای ساخت این ابزارها از بهترین دانشجویان کشور بهره برده است. گاهی اوقات ما در جامعه فقط  برای افراد متوسط اشتغال زایی ایجاد کرده ایم و زمینه ای برای اشتغال دانشجویان نخبه نداشته ایم، این امر باعث شده تا نخبگان ما به خارج از کشور مهاجرت کنند زیرا در حد آنها موقعیت شغلی در کشور ایجاد نکرده ایم. ما سعی کرده ایم در ساخت این تکنولوژی هایتک از قشر نخبه استفاده کنیم تا آنها به سادگی از کشور خارج نشوند. همچنین سعی کرده ایم مدارج آنها را نیز ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه اکنون در صنعت اعتباری در تولید این محصولات کسب کرده ایم از اینرو سعی داریم در آینده با ارایه محصولات بیشتر، ضمن کسب درآمد بهتر، مشکلات صنایع را نیز برطرف کنیم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا