سلامتی پس انداز کنید

فائقه خطیبی در گفت و گو با ایسنا، درخصوص فعالیت بانک خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی در استان مرکزی، اظهار کرد: این نمایندگی از سال 88 فعالیت خود را آغاز کرده و تا امروز که حدود 10 سالی از فعالیت آن می گذرد موفق به نمونه گیری و ذخیره سازی 1500 نمونه از سراسر استان شده است.
وی با بیان اینکه نمونه های تهیه شده از سراسر کشور در بانک خون تهران ذخیره و نگهداری می شوند، افزود: با توجه به روند رو به رشد بیماری ها در کل دنیا و با توجه به اینکه کشور ما نیز از این روند مستثنی نیست، ذخیره سلول های بنیادی خون بند ناف به نوعی مصداق ذخیره سازی و پس انداز سلامتی است، بویژه اینکه این سلول ها در درمان بیماری های سخت درمان از جمله سرطان ها موثر بوده و افرادی که نسبت به ذخیره سلول های بند ناف کودکان خود اقدام می کنند و به نوعی بیمه درمانی و پس انداز سلامتی را برای خود و خانواده انجام می دهند.
خطیبی اظهار کرد: اگر قبل از بروز اینگونه بیماری ها که شرایط زندگی را برای خانواده ها سخت می کنند، نسبت به اینکار اقدام شود، نوعی آسودگی خیال برای خانواده ایجاد شده و سلامتی فرزندان و والدین در جایی ذخیره می شود.
وی با بیان اینکه سلول های بنیادی خون بند ناف توانایی درمان بیش از 80 نوع بیماری را دارند، افزود: در ایران تا کنون برای درمان بیماری های خونی مثل سرطان های خون، تالاسمی و کم خونی از این سلول ها استفاده شده و اخیرا محققان در تلاش برای استفاده از این سلول ها برای درمان فلج مغزی هستند و نتایجی خوبی هم در این زمینه گرفته شده است. همچنین در حال حاضر بر روی دیگر بیماری ها مثل اوتیسم و دیابت هم در حال تحقیق هستند که امید است به نتیجه مطلوبی برسیم.
خطیبی درخصوص فرایند استفاده از خدمات بانک خون بند ناف گفت: اولین مرحله در این فرایند ثبت نام است. ثبت نام به صورت اینترنتی انجام می شود و بعد از پرداخت هزینه، قرارداد بین والدین و بانک خون منعقد خواهد شد و بر اساس این قرارداد، در زمان بستری مادر در بیمارستان و وضع حمل وی، با حضور پرسنل بانک در محل بیمارستان، نمونه گیری انجام می شود.
وی افزود: پس از انجام نمونه گیری، نمونه مورد نظر در کمترین زمان ممکن به تهران ارسال می شود و پس از جداسازی سلول ها و شمارش آنها، نگهداری نمونه آغاز خواهد شد.
وی گفت: انجام نمونه گیری در تمام بیمارستان های اراک، محلات، خمین و ساوه امکانپذیر است و از آنجا که مادران معمولا از دیگر شهرستان ها برای زایمان به اراک می آیند، آنان نیز می توانند این خدمت را در اراک دریافت کنند.
خطیبی با بیان اینکه والدین حاضرند هزینه های جانبی بسیاری را برای فرزندان خود انجام دهند ولی بیمه کردن سلامتی آنان را چندان جدی نمی گیرند، افزود: تلاش می کنیم این فرهنگ را جا بیندازیم که مردم قبل از وقوع حادثه یا بیماری نسبت پس انداز سلامتی خود و خانواده اقدام کنند، در واقع هزینه برای این مهم بسیار ضروری تر و مفیدتر از هزینه هایی چون خرید انواع و اقسام لباس و اسباب بازی و … برای آینده کودکان است.
وی با اشاره به شیوع سرطان خون در استان مرکزی، گفت: مواردی هست که والدین بدلیل ابتلای فرزندشان به یک بیماری سخت درمان فرزند جدیدی می آورند تا از سلول های بنیادی خون بند ناف او برای بهبود فرزند بیمار استفاده شود.
وی به حضور نمایندگی بانک خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی استان مرکزی در نمایشگاه کودک اراک واقع در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان اشاره کرد و گفت: سعی داریم در این نمایشگاه، این مرکز و خدمات آنرا به خانواده ها معرفی کرده و ضرورت های استفاده از چنین خدمتی را معرفی کنیم.
خطیبی با بیان اینکه مادران تا قبل از زایمان برای ثبت نام فرصت دارند ولی بهترین زمان در این خصوص پایان 36 هفته گی است گفت: به کسانی که توانایی مالی تامین یکجای هزینه اینکار را ندارند تسهیلات در قالب تقسیط ارائه می شود، همچنین این مرکز می تواند با معرفی افراد به بانک رسالت امکان دریافت تسهیلات در این خصوص را برای افراد فراهم کند.
وی خاطرنشان کرد: در مواردی که خانواده ها کودک مبتلا داشته یا از نظر مالی در مضیقه هستند، برای آنها تخفیف در نظر گرفته شده یا مبالغ اقساط آنها تغییر می کند.
خطیبی افزود: هزینه نگهداری نمونه هر ساله براساس مبلغ اعلامی از سوی بانک خون رویان دریافت می شود.

به گفته وی، نمونه های جمع آوری شده تا 28 سال نگهداری می شوند و در این مدت قابل استفاده خواهند بود.
خطیبی افزود: در صورتی که نمونه کیفیت و استاندارد مورد قبول را نداشته باشد یا آلودگی در آن تشخیص داده شود پولی که پرداخت شده منهای هزینه نمایندگی به فرد بازگردانده می شود.
وی درخصوص مواردی که به منع قرارداد شدن مادر منجر می شود گفت: این موارد در طول زندگی، سه سال گذشته و یکسال گذشته نباید اتفاق بیفتند تا بتوان نمونه گیری را انجام داد.
خطیبی با بیان اینکه بیشترین موردی که با آن درگیر هستیم تتو، حجامت و خالکوبی است که در سال های اخیر بسیار رایج شده است، گفت: اگر اینکارها در یکسال اخیر انجام شده باشد، ممنوعیت قرارداد ایجاد می شود. از سویی ابتلای به هر نوع عفونتی ممنوعیت می آورد، البته اگر بیماری درمان شده باشد و آزمایشات آنرا تایید کند می توان نسبت به نمونه گیری اقدام کرد.
وی اظهار کرد: مصرف کورتن بر سلول های بنیادی تاثیر می گذارد
و در بسیاری از بیماری ها مثل ام اس و رماتیسم مفصلی که این دارو استفاده می شود منع قرارداد ایجاد می شود.
خطیبی اظهار کرد: در مجموع سلامت مادر در این حوزه بسیار اهمیت دارد و اگر اطلاعاتی که از متقاضیان درخواست می شود درست ارائه نشود و هر نوع آلودگی در خون ذخیره شده وجود داشته باشد و در نهایت این نمونه مورد استفاده قرار بگیرد ممکن است حتی موجب مرگ فرد دریافت کننده شود، چرا که او خود بیمار است و از آنجاکه سیستم ایمنی افرادی که مبتلا به بیماری سخت درمان هستند بسیار ضعیف است، وارد کردن نمونه آلوده به بدن او نه تنها درمان را در پی نخواهد داشت، بلکه بیماری جدیدی نیز به بدن او وارد می شود و می تواند مرگ وی را رقم بزند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا