تصاویری خارق‌العاده و دیده نشده از مریخ منتشر شد

سال گذشته مریخ‌نورد "فرصت"(Opportunity) پس از ۱۵ سال فعالیت برای همیشه به خواب رفت.علت این عدم فعالیت مجدد هم بروز یک طوفان شن شدید در مریخ اعلام شد.

این کاوشگر قبل از خاموش شدن، طی ۲۹ روز از فعالیت خود تصاویر مجزایی از مریخ منتشر کرد که ناسا آن‌ها را در قالب تصاویر پانوراما منتشر کرد.

مریخ‌نورد "فرصت" از زمان خاموش شدن خود، در دره "Perseverance" در مریخ آرام گرفته است.

در این تصاویر پانوراما، تصاویری از ۳ فیلتر دوربینی مختلف ترکیب شده است.

"جان کالاس"(John Callas) مدیر پروژه "فرصت" از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) اظهار کرد، این پانوراما نهایی مظهر چیزی است که باعث شده کاوشگر فرصت برای ما یک ماموریت بزرگ و چشمگیر اکتشافی باشد.

در بخش سمت راست مرکز تصویر شاهد دهانه "Endeavour" در سطح سیاره سرخ هستیم.

سمت چپ آن هم کاوشگر شروع به طی مسیری کرده که دانشمندان قصد بررسی ویژگی‌های ‌مریخ‌شناسی آن را داشتند.

ناسا در توضیح ماموریت کاوشگر "فرصت" اظهار کرد: ما انتظار نداشتیم که این کاوشگر ۱۵ سال دوام بیاورد ولی این زمان به ما کمک کرد که راجع به ویژگی‌های محیطی مریخ اطلاعات مفیدتر و بیشتری کسب کنیم و در آینده فعالیت‌های رباتیک بیشتری را در سطح سیاره مریخ انجام دهیم.

پس از ۸ ماه تلاش و ارسال بیش از هزار دستور به کاوشگر به منظور برقراری ارتباط با کاوشگر فرصت، ناسا در نهایت در تاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۱۹ میلادی این ماموریت را تمام شده اعلام کرد.

با مرگ کاوشگر فرصت، ماموریت کاوشگرهای اکتشافی مریخ ناسا هم تمام شد.