انکوباتور های CO2 بومی سازی و تجاری سازی شد

به گزارش سیناپرس اصفهان، انکوباتورهای CO2 دستگاههایی پرکاربرد در آزمایشگاه های بیوتکنولوژی، تشخیص طبی و پزشکی است که تا قبل از این وارداتی و معتبرترین دارنده تکنولوژی و تولید کننده آن کشور آلمان بوده است.

 در همکاری بین رشته‌ای دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و علوم پزشکی اصفهان توسط محققان، دانشجویان، و دانش آموختگان تیم بین رشته‌ای بیولوژی سیستمی انکوباتور های CO2 بومی سازی و تجاری سازی شد، این دستاورد با قیمتی بسیار ارزانتر (حدود یک چهارم) در داخل کشور تولید می شود.  کاربران تایید کرده‌اند عملکرد این دستگاه همتراز نمونه آلمانی بوده و حتی در برخی شاخصها بهتر هم عمل کرده است.

شکل گیری نخستین گروه بین رشته ای با محوریت زیست پزشکی سامانه ای

دکتر جعفر قیصری عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، در گفتگو با خبرنگارسیناپرس اصفهان ، با بیان این  که در حال حاضر زمینه فعالیتی بنام بیولوژی سیستمی یا بیولوژی سامانه ای یا زیست پزشکی سامانه ای در دنیا مطرح است، اظهار داشت: شکل گیری نخستین گروه بین رشته ای با محوریت زیست پزشکی سامانه ای در ایران با امضای تفاهم نامه بین دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از حدود 9 سال قبل شروع شد.

 وی افزود: در راستای این تفاهم نامه، تیمی از دانشگاه صنعتی اصفهان در زمینه مهندسی برق و کامپیوتر (کنترل) و تیمی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمینه پزشکی بازساختی با دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا از این دو دانشگاه تشکیل شده است.

عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، با تصریح این که شکل‌گیری این جریان با دستاوردهای ارزشمندی از جمله تربیت دانشجویانی علاقمند و متخصص، انتشار مقالاتی با سطح علمی بالا در نشریات معتبر بین المللی همچنین همکاری های خوبی در سطح بین الملل و کشفیات قابل ارائه در سطح بین الملل همراه بوده است، بیان داشت: در کنار همه اینها مبحث توسعه فناوری هم مدنظر بود.

انکوباتور های CO2 توسط محققان، دانشجویان، و دانش آموختگان تیم بین رشته‌ای بیولوژی سیستمی بومی سازی و تجاری سازی شد.

قیصری تصریح کرد: ورود این تیم در مبحث فناوری با بومی سازی انکوباتورCO2شروع شد، انکوباتور CO2 دستگاهی است که غلظت این گاز را برای انجام آزمایشات کشت بافت، کشت سلول تنظیم می کند و در آزمایشاتی که باید رویDNA انجام شود کاربرد دارد.

عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، خاطرنشان کرد: انکوباتور CO2 دستگاهی است که در همه آزمایش های پزشکی، بیولوژی و آزمایشگاههای تشخیص طبی کاربرد دارد و در هر آزمایشگاه معمولا چند دستگاه انکوباتور CO2 وجود دارد.

وی اظهار داشت: معتبرترین و تا چند سال پیش تنها دارنده تکنولوژی این دستگاه کشور آلمان بوده و عمده انکوباتورهای CO2 که در آزمایشگاه های کشور ما وجود دارد از این کشور وارد شده است.

قیصری با بیان این که انکوباتور CO2 دستگاهی بسیار گرانقیمت بوده و در سالهای اخیر کشور چین هم نمونه هایی از آن را تولید کرده و بعضی از آزماشگاه های کشور ما هم خریداری کرده اند، گفت: دستگاه های انکوباتور CO2 ساخت چینی عدم رضایت مشتریان در داخل کشور را در پی داشت.

وی افزود: محققان، دانشجویان و دانش آموختگان تیم بین رشته‌ای بیولوژی سیستمی در همکاری بین رشته ای دانشگاه صنعتی اصفهان و  دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دستگاه های انکوباتور CO2 معمولی در دمای بدن که وارداتی بوده را با قابلیت رقابت با نمونه آلمانی طراحی و ساخته اند، این دستگاه تجاری سازی شده و با توجه به استفاده از آن در آزمایشگاه های مختلف کشور تایید هم گرفته است.

عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، تصریح کرد: در همکاری بین رشته‌ای دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و علوم پزشکی اصفهان تیم بین رشته‌ای بیولوژی سیستمی با دستیابی به این فناوری، دو محصول دیگر شامل انکوباتور CO2 یخچال دار با کاربرد درصنعت شیلات، سلولهای ماهیان و سلولهایی که در دمای پاینتر از دمای محیط کار می کند و انکوباتور CO2 رطوبت دار را هم طراحی و ساخته اند.

قیصری با اذعان به این که این سه محصول فعلا تجاری شده و در حال حاضر قادریم تمام نیاز داخل کشور را تامین کنیم، افزود: این سه محصول رسما در نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل که معاونت علمی برگزار می کند، عرضه شده و قیمت انکوباتور CO2 یخچالدار ساخت داخل نسبت به نمونه آلمانی کمتر از یک پنجم است.

 این در حالی است که عملکرد این انکوباتورمشابه نمونه آلمانی آن است و طبق اظهار کاربران حتی از نظر بعضی از شاخص‌ها نیز دارای برتری نسبت به نمونه خارجی است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا