انکوباتور های CO2 بومی سازی و تجاری سازی شد

به گزارش سیناپرس اصفهان، انکوباتورهای CO2 دستگاههایی پرکاربرد در آزمایشگاه های بیوتکنولوژی، تشخیص طبی و پزشکی است که تا قبل از این وارداتی و معتبرترین دارنده تکنولوژی و تولید کننده آن کشور آلمان بوده است.

در همکاری بین رشته‌ای دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و علوم پزشکی اصفهان توسط محققان، دانشجویان، و دانش آموختگان تیم بین رشته‌ای بیولوژی سیستمی انکوباتور های CO2 بومی سازی و تجاری سازی شد، این دستاورد با قیمتی بسیار ارزانتر (حدود یک چهارم) در داخل کشور تولید می شود.  کاربران تایید کرده‌اند عملکرد این دستگاه همتراز نمونه آلمانی بوده و حتی در برخی شاخصها بهتر هم عمل کرده است.

شکل گیری نخستین گروه بین رشته ای با محوریت زیست پزشکی سامانه ای

دکتر جعفر قیصری عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، در گفتگو با خبرنگارسیناپرس اصفهان ، با بیان این  که در حال حاضر زمینه فعالیتی بنام بیولوژی سیستمی یا بیولوژی سامانه ای یا زیست پزشکی سامانه ای در دنیا مطرح است، اظهار داشت: شکل گیری نخستین گروه بین رشته ای با محوریت زیست پزشکی سامانه ای در ایران با امضای تفاهم نامه بین دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از حدود 9 سال قبل شروع شد.

وی افزود: در راستای این تفاهم نامه، تیمی از دانشگاه صنعتی اصفهان در زمینه مهندسی برق و کامپیوتر (کنترل) و تیمی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمینه پزشکی بازساختی با دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا از این دو دانشگاه تشکیل شده است.

عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، با تصریح این که شکل‌گیری این جریان با دستاوردهای ارزشمندی از جمله تربیت دانشجویانی علاقمند و متخصص، انتشار مقالاتی با سطح علمی بالا در نشریات معتبر بین المللی همچنین همکاری های خوبی در سطح بین الملل و کشفیات قابل ارائه در سطح بین الملل همراه بوده است، بیان داشت: در کنار همه اینها مبحث توسعه فناوری هم مدنظر بود.

انکوباتور های CO2 توسط محققان، دانشجویان، و دانش آموختگان تیم بین رشته‌ای بیولوژی سیستمی بومی سازی و تجاری سازی شد.

قیصری تصریح کرد: ورود این تیم در مبحث فناوری با بومی سازی انکوباتورCO2شروع شد، انکوباتور CO2 دستگاهی است که غلظت این گاز را برای انجام آزمایشات کشت بافت، کشت سلول تنظیم می کند و در آزمایشاتی که باید رویDNA انجام شود کاربرد دارد.

عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، خاطرنشان کرد: انکوباتور CO2 دستگاهی است که در همه آزمایش های پزشکی، بیولوژی و آزمایشگاههای تشخیص طبی کاربرد دارد و در هر آزمایشگاه معمولا چند دستگاه انکوباتور CO2 وجود دارد.

وی اظهار داشت: معتبرترین و تا چند سال پیش تنها دارنده تکنولوژی این دستگاه کشور آلمان بوده و عمده انکوباتورهای CO2 که در آزمایشگاه های کشور ما وجود دارد از این کشور وارد شده است.

قیصری با بیان این که انکوباتور CO2 دستگاهی بسیار گرانقیمت بوده و در سالهای اخیر کشور چین هم نمونه هایی از آن را تولید کرده و بعضی از آزماشگاه های کشور ما هم خریداری کرده اند، گفت: دستگاه های انکوباتور CO2 ساخت چینی عدم رضایت مشتریان در داخل کشور را در پی داشت.

وی افزود: محققان، دانشجویان و دانش آموختگان تیم بین رشته‌ای بیولوژی سیستمی در همکاری بین رشته ای دانشگاه صنعتی اصفهان و  دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دستگاه های انکوباتور CO2 معمولی در دمای بدن که وارداتی بوده را با قابلیت رقابت با نمونه آلمانی طراحی و ساخته اند، این دستگاه تجاری سازی شده و با توجه به استفاده از آن در آزمایشگاه های مختلف کشور تایید هم گرفته است.

عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، تصریح کرد: در همکاری بین رشته‌ای دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و علوم پزشکی اصفهان تیم بین رشته‌ای بیولوژی سیستمی با دستیابی به این فناوری، دو محصول دیگر شامل انکوباتور CO2 یخچال دار با کاربرد درصنعت شیلات، سلولهای ماهیان و سلولهایی که در دمای پاینتر از دمای محیط کار می کند و انکوباتور CO2 رطوبت دار را هم طراحی و ساخته اند.

قیصری با اذعان به این که این سه محصول فعلا تجاری شده و در حال حاضر قادریم تمام نیاز داخل کشور را تامین کنیم، افزود: این سه محصول رسما در نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل که معاونت علمی برگزار می کند، عرضه شده و قیمت انکوباتور CO2 یخچالدار ساخت داخل نسبت به نمونه آلمانی کمتر از یک پنجم است.

این در حالی است که عملکرد این انکوباتورمشابه نمونه آلمانی آن است و طبق اظهار کاربران حتی از نظر بعضی از شاخص‌ها نیز دارای برتری نسبت به نمونه خارجی است.