کریسمس را با کاج مصنوعی سر کنید

در آیین مسیحیت درخت کاج را به عنوان درخت کریسمس تزیین می کنند، دلیل این انتخاب این است که درخت کاج همیشه سبز است.در قرن هجدهم میلادی، تزیین درخت با شمع روشن آغاز شد اما پس از اختراع برق لامپ و چراغ‌ های برقی جایگزین این شمع ها شدند. امروزه، از تزئیناتی مانند حلقه گل، کاغذهای رنگی و براق، سیب و آبنبات عصایی در تزیین این درخت استفاده می شود.

در رابطه با فلسفه این آیین می توان گفت که مدت‌ها پیش از ظهور مسیحیت، گیاهان و درختان سبز معنای ویژه‌ ای برای مردم در فصل زمستان داشتند. از این روست که امروزه مشاهده می کنیم که مسیحیان جهان با تزیین درختان کاج و صنوبر به پیشواز سال نو می روند. در بسیاری از کشورها، این اعتقاد وجود دارد که درختان سبز مردم را از جادوگری، ارواح، ارواح شیطانی و بیماری‌ ها مصون نگه می دارد.

در ایران البته، از درختان کاج در جشن های کریسمس، چندان استفاده نمی شود، اما گاهی دیده می شود برخی افراد از این درختان استفاده می کنند که این موضوع در سال های اخیر نگرانی هایی را ایجاد کرده است.بر این اساس، آمارها حکایت از آن دارند که بیش از 12 هزار خانوار مسیحی در تهران زندگی می‌کنند که اگر این تعداد از کاج طبیعی استفاده کنند، شاهد آن خواهیم بود که 12 هزار درخت کاج طبیعی که ریشه در دل خاک دارند، از بین خواهند رفت.

همه اینهادر حالی است که قدرت تصفیه هوا در درخت کاج بسیار پایین است و این درخت، خاک اطراف خود را اسیدی و تخریب می‌کند اما سبز بودن همیشگی کاج، شهرداری‌ و سازمان‌ها را به کاشت این درخت علاقمند کرده و این درحالیست که کاج می‌تواند باعث افسردگی یا مانع از رشد دیگر گونه‌های گیاهی و حتی خشکی زمین شود که با وجود کمبود آب، پایین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی، گرمایش کره زمین و از همه مهم‌تر آلودگی هوا و بسیاری دیگر از مشکلات زیست محیطی کاشت این درخت بدون تردید جای تامل دارد.

این درحالی است که اگر قرار است درخت کاجی کاشته شود باید مانند کشور های دیگر مزارع کاشت این نوع درخت وجود داشته باشد.

یک کارشناس محیط زیست در رابطه با این موضوع با بیان اینکه در برخی کشورهای مسیحی درختان کریسمس را با هدف برداشت برای چنین روزی می کارند، گفت: به هموطنان ایرانی توصیه می کنم که از چنین مکان هایی درخت مورد نیاز خود را تهیه کرده و یا از درختان کاج مصنوعی استفاده کنند تا اینگونه از نابودی درختان جلوگیری شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نکته ای که در کشور ما نگرانی هایی را ایجاد کرده این است که برخی از افراد برای استفاده از درخت های کاج کریسمس در خانه هایشان از درختان کاجی که در فضای سبز شهری کاشته شده بهره می برند.

کهرم با بیان اینکه درختان کاشته شده در فضای سبز به مرور به جنگل تبدیل شده و موجب تلطیف هوا و تثبیت خاک می شوند، تاکید کرد: با این کار نه تنها درختان فضای سبز شهری از بین می روند ، بلکه حشراتی که برای گذران زمستان به این درخت ها پناه آورده و در آن به سر می برند با ورود به خانه های گرم از این درختان خارج شده و مشکلات عدیده ای را برای اهالی خانه به وجود می آورند.

گزارش: هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خوب بهتره که درختی بریده نشه.مهم اینه که مراسم عیدنو با شادی برگزار بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا