باید نگرش مان را نسبت به دوران سالمندی تغییر دهیم

دکتر علیرضا بهرامی در نشست تخصصی ورزش و سلامت سالمندی با اشاره به راه‌اندازی گروه پژوهشی سلامت سالمندی در این واحد جهاددانشگاهی و برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی در رابطه با موضوع سالمندی، اظهار داشت: در گذشته جمعیت بالایی در پی ابتلا به بیماری‌های عفونی همچون طاعون و تیفوس جان خود را از دست می دادند، این در حالیست که امروز مساله تغییر کرده و چالش اصلی نظام سلامت کشور بیماری‌های غیرواگیر و قلبی و عروقی است که باید متناسب با آن برنامه‌ریزی شود.
وی با بیان اینکه امروز بیشترین هزینه سازمان‌های بیمه‌گر به داروهای مرتبط با بیماری‌ های قلبی عروقی اختصاص دارد، گفت: این درحالیست که اصلاح سبک زندگی و تغذیه سالم از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.
وی با اشاره به تغییر هرم جمعیتی و جغرافیایی کشور، گفت: در سال 1355 جمعیت کشور از 75 درصد روستایی و 25 درصد شهرنشین تشکیل می‌ شد اما این هرم امروز به 80 درصد شهرنشین و 20 درصد روستایی تغییر کرده که همین مساله تبعاتی همچون کم تحرکی و تغییر شیوه و سبک تغذیه افراد منجر شده است.
وی با تاکید بر ضرورت اصلاح سبک زندگی در جامعه ایرانی، اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل سرطان و بسیاری دیگر از بیماری‌ها، کم تحرکی و اشکال در سبک زندگی است که عوارض جبران ناپذیر آن در درازمدت محسوس تر خواهد شد. این درحالیست که باید با فرهنگ سازی در حوزه ورزش به سمت اصلاح شرایط حرکت کنیم.
این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی، با اشاره به مساله سالمندی در کشور و با بیان اینکه جمعیت سالمند کشور در سال 1420 به حدود 26 میلیون نفر افزایش می‌یابد، گفت: همین امروز با جمعیت سالمند فعلی یعنی حدود 6 میلیون نفر، بسیاری از سازمان‌های متولی برای ارایه خدمت به سالمندان و مدیریت شرایط  با مشکل روبرو هستند، بنابراین اگر از امروز برنامه‌ریزی اصولی نداشته باشیم در سال 1420 با بحران و چالش های زیادی مواجه خواهیم شد.
 بهرامی با تاکید بر ضرورت تغییر نگرش به سالمندی و اصلاح سبک زندگی، تصریح کرد: در دنیا به سمت تقویت سالمندی فعال حرکت کرده‌اند، کشور ما نیز باید ضمن تقویت سیستم‌های حمایتی و ایجاد زیرساخت و بسترهای مناسب ورزش سالمندی به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای شیوه زندگی سالم، به این سمت و سو حرکت کند.
رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با اشاره به فعالیت پژوهشی و خدمات سلامت این واحد جهاددانشگاهی در حوزه سالمندی، بر همکاری‌های مشترک و بین بخشی مراکز آکادمیک با مدیران ورزش و رسانه برای اصلاح سبک زندگی و تقویت فرهنگ ورزش در جامعه تاکید کرد.

جایگاه سالمندان در جامعه مغفول مانده است

در ادامه فرج حسینیان، معاون پژوهشی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این سومین نشست تخصصی سالمندی است که برگزار می شود، گفت: در این واحد رویکردی در بحث سالمندی اتخاذ کردیم تا بتوانیم جریان سازی اجتماعی که حوزه سالمندی نیاز دارد را با همکاری سازمان ها، ارگان ها و افراد داشته باشیم.
وی ادامه داد: این سلسله نشست های تخصصی به صورت جدی در حال برگزاری است و در این نشست میهمان وزارت ورزش و جوانان بودیم. نشست چهارم نیز با شهرداری و نشست بعدی با ناجا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه جایگاه سالمندان در جامعه کمی مغفول واقع شده در حالی که باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم تا بتوانیم با کمک دوستان این کار را انجام دهیم. 
وی در پایان با تاکید بر اینکه سالمندی یک رده سنی است که فرد دارای تجربه های زیادی است و جامعه می تواند از آن بهره مند شود اظهارداشت: یکی از مواردی که ما در جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه سالمندان به آن ورود کرده ایم حوزه های فناورانه در موضوع سالمندی هست و در این راستا تعدادی از جوانان نخبه کشور در حوزه هوش مصنوعی و داده کاوی با مجموعه ما در حال همکاری هستند تا علاوه بر ارایه خدمات منظم به سالمندان در فناوری های تکنولوژیک و روز دنیا نیز نقش آفرین باشیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا