افتتاح مدرسه دارالفنون

  • افتتاح مدرسه دارالفنون

دارُالفُنون نام مؤسسه ای بود که در سال ۱۲۳۰ شمسی و ۱۸۵۱ میلادی به ابتکار میرزا تقی خان امیرکبیر در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس شد. دارالفنون را می‌توان نخستین دانشگاه در تاریخ مدرن ایران دانست. در نوشته‌های ایرانی، تا دیر زمانی همهٔ دانشگاه‌های خارجی را دارالفنون می‌خواندند. ساختمان دارالفنون در خیابان ناصرخسرو در مرکز شهر تهران جای گرفته‌است.دارالفنون در روز یکشنبه ششم دی ماه ۱۲۳۰ برابر با پنجم ربیع‌الاول ۱۲۶۸ قمری، سیزده روز پیش از قتل امیرکبیر و با حضور ناصرالدین شاه، میرزا آقاخان نوری صدراعظم جدید و گروهی از دانشمندان و معلمین ایرانی و اروپایی با ۳۰ نفر شاگرد رسماً گشایش یافت.

 

  • آزمایش نخستین موشک هدایت شونده زمین به زمین

27دسامبر 1942 ارتش آلمان نازی نخستین موشک هدایت شونده زمین به زمین را آزمایش کرد.نخستین موشک هدایت شونده زمین به زمین که به دست دکتر ورنر فون براون آلمانی ساخته شده بود ۲۷ دسامبر سال ۱۹۴۲ آزمایش شد.

ارتش هیتلر با همین موشک لندن را هدف می‌گرفت. در پایان جنگ دوم جهانی فون براون رئیس تیم موشک سازان آلمان پیش از آنکه به‌دست شوروی بیفتد، از سوی نیروهای آمریکایی به این کشور منتقل و در یک مرکز ویژه در آلاباما ی آمریکا مستقر شد و برای آمریکا موشک قاره‌پیما ساخت. او مدتی هم رئیس یک بخش در «ناسا» بود.

  • تولد چارلز مارتین هال

چارلز مارتین هال متولد ۶ دسامبر ۱۸۶۳ بود. وی مهندس و شیمیدان آمریکایی و ابداع‌کننده روش استخراج آلومینیم که با نام فرایند هال شناخته می‌شود. او در سن ۲۳ سالگی این فرایند را ابداع کرد. پیش از ابداع این روش آلومینیم به علت کمیاب بودن از طلا و نقره گران‌تر بود. وی بنیانگذار شرکت آلکوا بود.وی ۲۷ دسامبر ۱۹۱۴ (۵۱ سال)درگذشت.

  • درگذشت الکساندر گوستاو ایفل

الکساندر گوستاو ایفل متولد ۱۵ دسامبر ۱۸۳۲ بود. وی یک مهندس ساختمان، معمار و متخصص سازه‌های فلزی فرانسوی بود. شهرت وی به جهت طراحی برج ایفل است.او – ۲۷ دسامبر ۱۹۲۳درگذشت.
 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا