کمیته بررسی و گواهی تثبیت کننده های خاک تشکیل شد

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد وغبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت:برای اولین بار کمیته بررسی و گواهی تثبیت کننده های خاک با مشارکت سازمان های جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، پژوهش های علمی و صنعتی،موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع و پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری تشکیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ضیاء الدین شعاعی با تشریح اقدامات ستاد مقابله با ریزگردها افزود: توجه به صنعت و نوآوری های ارایه شده در زمینه تثبیت کانون ها یکی از برنامه های این ستاد است که بر این اساس کمیته بررسی و گواهی تثبیت کننده های خاک به منظور پاسخگویی به جامعه پژوهشی و صنعتی کشور شکل گرفت.

وی ادامه داد: در کنار این فعالیت ها ستاد، پاسخگوی پیشنهادات دریافت شده در مورد ارایه طرح های پژوهشی در زمینه شناسایی و مدیریت کانون های گرد و غبار، مکانیزم وقوع و انتشارریزگرد، اثرگذاری بر تولید و سلامت بوده که متناسب با اعتبارات موجود، در کمیته علمی و فنی ستاد بررسی و پیگیری شده است.

وی به یکی دیگر از اقدامات اساسی ستاد مقابله با پدیده ریزگرد ها اشاره کرد و گفت: تعامل سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت نیرو و نفت برای رها سازی حقابه تالاب­ها و تسهیل در آبگیری آنها بوده که نقش موثری در کنترل گرد و غبار داخلی در برخی مناطق داشته است.

شعاعی افزود: آبگیری حوضه های 1 ، 2 و3 تالاب هورالعظیم تاثیر بسزایی در تثبیت منطقه آبگیری سدها، افزایش رطوبت منطقه و کاهش شدت گرد و غبار داشته است.

وی ادامه داد: علاوه بر این اقدامات، تلاش های متعدد دیگری در هماهنگی بین دستگاهی شامل تشکیل جلسات مستمر کمیته راهبردی ستاد، کمیته علمی – تحقیقاتی و شرکت در جلسات کمیسیون ­های دولت و کمیته های برنامه ریزی دستگاهها در طول یکسال گذشته انجام شده است. 

شعاعی تصریح کرد: گرچه این میزان تلاش برای حل بحرانی به وسعت میلیون ها هکتار در کشور قانع کننده نیست، اما با توجه به محدودیت های موجود در کشور شاید پاسخ قانع کننده ­ای در مقابل این ادعا که ' کاری انجام نشده و برنامه ای وجود ندارد ' باشد.

وی ادامه داد: مردم به ویژه مسوولان مطلع هستند که دولت تدبیر و امید شعار اصلی خود را حفظ محیط زیست قرار داده است و مصوبه اولین جلسه دولت در مورد تشکیل کمیته احیای دریاچه ارومیه و احیای شورای عالی محیط زیست گواه این موضوع است.

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی محیط زیست در اولین جلسه خود در آبان ماه سال 1392 مصوب کرد که ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار در سازمان محیط زیست شکل گیرد و این ستاد کار خود را در بهمن ماه همان سال آغاز کرد، افزود: وظیفه اصلی ستاد ایجاد هماهنگی بین دستگاهی جهت تدوین برنامه جامع مقابله با این پدیده و کاهش خسارات و اثرات آن بر زتدگی مردم است.

وی تصریح کرد: این ستاد با تلاشی گسترده اقدام به ایجاد ساختار لازم و تشکیل کمیته راهبردی با مشارکت 12 وزارتخانه و سازمان کرد که حاصل این تلاش ها، تهیه برنامه های اولیه دستگاه ها بود که در بهمن ماه سال گذشته منجر به تصویب بودجه 5700 میلیارد ریالی در دولت شد که در صورت تامین اعتبار مصوب برنامه های اجرایی آن در دستگاه های مرتبط آماده شده است.

شعاعی جمع آوری تمام اطلاعات موجود در کشور در سطح دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و دستگاه های اجرایی و شروع تدوین سند ملی منشاء ریزگردها را از دیگر اقدامات جدی ستاد دانست که در آینده می تواند موجب هدایت بهتر برنامه های اجرایی کشور شود.

وی افزود: تعامل با سازمان هواشناسی و کمک به تصویب طرحی در دولت به منظور ارتقای سیستم پایش و پیش بینی در کشور از دیگر اقدامات اساسی صورت گرفته است که پس از تامین اعتبار اجرایی می شود.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار تشکیل کمیته های استانی به منظور تعریف طرح های مستقل برای هر استان با محوریت استانداران و تشکیل ستاد مدیریت بحران استان ها را دیگر اقدامات اساسی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار دانست و افزود: تاکنون در چندین استان برنامه عمل استانی آماده شده است که پس از تامین اعتبار اجرایی می شود.

وی افزود: استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان، خوزستان، یزد، هرمزگان، بوشهر، ایلام و خوزستان از استان های اولویت دار در این زمینه هستند.

شعاعی تصریح کرد: تعامل با زیر مجموعه های وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برای انجام تکالیف قانونی در زمان بروز بحران که منجر به صدور دستورات موثری در کمک به مردم و درمان آنها شده است، از دیگر فعالیت ­های ستاد بوده است.

وی با بیان اینکه تشکیل سایت اطلاع رسانی و درج نکات ایمنی به منظور کاهش آسیب پذیری مردم از دیگر اقدامات در اولین ماه های تشکیل ستاد مقابله با ریزگردها بوده است، گفت: با توجه به تاثیرپذیری شدید کشور از گرد وغبار حاصل از فعالیت منشاء های خارجی، تعامل جدی با کشورهای منطقه از ابتدای تشکیل ستاد آغاز شد که حاصل آن امضای 4 توافق بین دولت ها است ، پیش از این نیز 10 توافقنامه در این زمینه به امضا رسیده بود که متاسفانه به دلیل عدم تمایل برخی از کشورها در همکاری با ایران و عدم امنیت در برخی دیگر، تاکنون موفقیت موثری حاصل نشده است.

*** برگزاری کنفرانس علمی منطقه ­ای گرد و غبار در سال آینده 

شعاعی با اشاره به امکان استفاده از جامعه علمی و تحقیقاتی این کشورها برای آگاهی رسانی به دولت ­های منطقه و آگاهی از برنامه­ های دولت­ها، گفت: اجرای یک کنفرانس علمی منطقه­ ای در دستور کار قرار گرفته که با همکاری چند دانشگاه داخلی اوایل سال 1395 برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا