اکوسیستم سیاسی کشور باید اصلاح شود

دکتر طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در این مراسم که امروز در تالار همایش های پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاددانشگاهی برگزار شد، گفت:  طولانی بودن زمان اثبات فناوری، یکی از مهمترین مشکلاتی است که اکنون در حوزه پژوهش و فناوری با آن مواجه هستیم؛ به عنوان مثال یک طرح پژوهشی برای اثبات فناورانه بودن باید زمان 3تا 12ساله ای را سپری کند تا بتواند تامین مالی کسب و به مرحله عقد قرارداد برسد.دراین راستا نیز جهاددانشگاهی نیز یک پروژه بزرگ و صنعتی به انجام رسانده است که امیدواریم پس از 12 سال پیگیری با حمایت معاونت علمی به مرحله اجرا و نتیجه برسد.

وی افزود: اگر اکنون برای اکوسیستم سیاسی کشور راه حلی پیدا نکنیم تا کشور به توسعه برسد، دچار مشکلات فراوانی خواهیم شد. به طبع اگر زمینه اشتغال و کار جوانان در داخل فراهم نشود، دشمن بر موج نارضایتی های مردم سوار می شود.

وی اظهارداشت: ریشه این مشکلات ناشی از نداشتن برنامه ریزی بلند مدت است چراکه ما همواره دچار دعواهای سیاسی بوده ایم.  طبیعی است که نخبگان سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی دارای دیدگاه های مختلفی هستند اما همگی آنها باید به اتفاق نظر برسند.

دیدگاه های سیاست خارجی و داخلی باید واحد باشد تا بتوانیم با برنامه ریزی دقیق و پس از آن ساختارسازی مشکلات کنونی جامعه را رفع کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: اکنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مانند قرص مسکن عمل می کند که مایه اشتیاق جوانان است.

وی بیان کرد: هم اکنون نیاز داریم تا اکوسیستم سیاسی کشور تغییر کند. اکنون ما مشکلی در زمینه توسعه و فناوری نداریم. توانمندی های متخصصان داخلی گواه این مساله است.

طیبی با تاکید بر اعمال خوتحریم های هوشمندانه گفت: محققان نباید اکنون دغدغه ای پیرامون تامین مواد اولیه داشته باشند. مواد اولیه و نیاز محققان باید با قیمتی ارزان در اختیار آنها قرار بگیرد.

وی در پایان گفت: خوشبختانه با تلاش همکاران جهاددانشگاهی و حمایت های مقام معظم رهبری و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارتخانه ها افق خوبی پیش روی جهاد دانشگاهی داریم.

مشکل پژوهش پول نیست

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم گفت: حوزه اقتصاد دانش بنیان با اکوسیستم( نه پول) به پیش می رود.

وی افزود: ما اکنون باید برای رفع مشکلات کنونی جامعه راه حلی پیدا کنیم. برای افراد تحصیل کرده جامعه بسیار زشت و ناپسند است که آمریکا، کشور ایران را با تحریم ها تهدید کند. اکنون ما متخصصان خوبی در حوزه شیمی و نفت داریم اما چرا با این همه سابقه علمی و صنعتی نمی توانیم نیازها و مشکلات مردم جامعه را پاسخگو باشیم؟

وی ادامه داد: برخی از شرکت های دانش بنیان و استارتاپی ما با سرمایه گذاری سالانه 200 تا 500 میلیون دلار، طی گذشت دو سال موفق به تولید 17 تا 18 دارو و واکسن شده اند. چگونه پژوهشکده های ما با بیش از صد میلیارد بودجه و سابقه پژوهشی قادر به تولید حتی دو دارو یا واکسن در سال نیستند؟

بنابراین بهتر است، نگرش مان را نسبت به این موضوع تغییر دهیم. از دل دانشگاه ها و پژوهشکده ها محصولی بیرون نمی آید در حالیکه بسیاری از محصولات حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه پژوهش است. همچنین پول دولت باید صرف زیر ساخت های پژوهش های پایه ای شود.

وی تاکید کرد: مشکل پژوهش پول نیست بلکه مشکل اقتصاد نفتی است. با پول کسی صاحب دانش نمی شود از اینرو ما باید بخش خصوصی و اکوسیستم مان را تقویت و کارآفرینی مان را به ارزش تبدیل کنیم.

 ستاری یادآور شد: تحریم ها یک فرصت استثنایی برای ایران ایجاد کرده است که نیروهای متخصص داخلی بتوانند توانمندی های خودشان را نشان دهند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: پژوهش ها باید کاربردی باشند و پلتفرمی نیز برای آنها تعریف شود. با کمک این پژوهش های کاربردی است که می توانیم صاحب همه چیز شویم. ما باید قبول کنیم پول دولت سقف پژوهش های ما را محدود می کند.

فرصت های خوبی پیش روی جهاددانشگاهی است

محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم گفت: آبان سال گذشته پیرو دیدار جوانان پژوهشگر جهاددانشگاهی با مقام معظم رهبری، 15 طرح فناورانه این سازمان ارایه و در آذر ماه سال گذشته نیز از ده طرح فناورانه حوزه های فنی مهندسی، پزشکی و کشاورزی جهاددانشگاهی رونمایی شد. اکنون پژوهشگران جهاددانشگاهی توانسته اند با ارایه دستاوردهای خوب پژوهشی شان، در شرایط تحریم ها و فشارهای اقتصادی بخشی از نیاز جامعه را شناسایی و رفع کنند و همچنین در عرصه های ملی و بین المللی به خوبی بدرخشند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی افزود: امسال برای اجرای 31 طرح فناورانه این سازمان، 15 میلیون یورو  بودجه در نظر گرفته شده بود. همین میزان در لایحه پیشنهادی بودجه 99 نیز لحاظ شده است که امیدواریم با رایزنی هایی بیشتر این میزان به 30 میلیون یورو افزایش پیدا کند.

وی اظهارداشت: جهاد دانشگاهی فرصت‌های بسیاری خوبی پیش رو دارد. با توجه به اعتماد مقام معظم رهبری به جهاد دانشگاهی کهاین نهاد را به عنوان نهاد خودباور نام بردند، ما باید این امرو سرمایه را پاس بداریم.

پورعابدی خاطرنشان کرد: ما با تحریم ها موافق نیستم اما این تحریم ها باعث شده اند تا دستاوردهای زیادی در حوزه فناوری کسب کنیم. امیدواریم در این حوزه کشتی بزرگی باشیم تا دیگر ناوهای کوچک در کنار ما به کار خود ادامه دهند.

 

تحقق نخستین پیوند سلول‌های بنیادی درمان پارکینسون در ۱۴۰۰

حسین بهاروند، عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان نیز در این مراسم گفت: امروزه اصطلاحاتی مانند اکوسیستم کارآفرینی، اکوسیستم اقتصادی، اکوسیستم کسب و کار، اکوسیستم دیجیتال و اکوسیستم سیاسی مورد استفاده قرار می گیرند. اکوسیستم رویان نیز قسمتی از اکوسیستم جهاد دانشگاهی است.

وی افزود: اکوسیستم رویان از ایده پردازی دانشجویان، کارشناسان، پژوهشگران و اعضای هیات علمی بدون در نظر گرفتن مرز علوم بین رشته ای شروع می شود. این ایده ها با تعامل مرکز فناوری های نوآورانه و تجاری سازی رویان در معرض سرمایه گذاران خطرپذیر قرار می گیرد تا با سرمایه گذاری به ایجاد شرکت و رشد آنها منتج شود.

وی اظهارداشت: رمز موفقیت رویان، نوآوری است اما تنها نوآوری مورد حمایت قرار می گیرد که در خط مقدم علم باشد یا از اهمیت تجاری سازی برخوردار باشد. اگرچه  مجموعه های فناورانه، در کنار یک دانشگاه معتبر شکل می گیرند و موجب بهره وری و ایجاد فضای لازم برای خلاقیت و نوآوری می شود اما آنچه که موجب پیدایش و رونق رویان می شود، انسان ها هستند.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه رویان امروز موفق به استفاده از انواع سلول‌های بنیادی برای رفع بسیاری از مشکلات و بیماری‌های مربوط به انسان شده است. به طور مثال در سال ۱۴۰۰ ایران برای اولین بار پیوند سلول‌های بنیادی در درمان بیماری پارکینسون و دکوراسیون ماندلا (تحلیل چشم) را انجام خواهد داد.

وی یادآور شد: پژوهشگاه رویان همچنین توانسته است در اکوسیستم تولید علم تا توسعه فناوری و تجاری سازی حرکت کند. در همین راستا تا دوهفته دیگر برج فناوری رویان شامل شرکت‌های رویان و مرکز پژوهش‌های نوآوران و تجاری سازی رویان افتتاح خواهد شد.

تقدیر از پژوهشگران جهاددانشگاهی

در پایان نیز از برترین‌های چهارمین دوره تجلیل از برترین‌های پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در ۹ بخش پژوهشگر برتر، پژوهشگر جوان، طرح برتر،گروه پژوهشی، مرکز خدمات تخصصی برتر، واحد در حال توسعه برتر، پارک علم و فناوری و مراکز رشد، نشریه، بخش ویژه و حامیان در چهار حوزه تخصصی پزشکی،فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی و علوم انسانی، اجتماعی و هنر و از ۱۶ واحد سازمانی معرفی و تجلیل شدند.

در بخش پژوهشگر برتر از دکتر مرضیه تولایی( از پژوهشگاه رویان)، دکتر الناز میلانی( از پژوهشگاه علوم و فناوری مواد غذایی خراسان رضوی) و دکتر مسعود عسکری( از دانشگاه صنعتی اصفهان) و همچنین از دکتر جمال داورپناه( از پژوهشگاه تکنولوژی تولید خوزستان به عنوان پژوهشگر جوان) معرفی و تقدیر شد.

در بخش طرح پژوهشی و فناوری از مهندس عباس نظری برای ارایه طرح طراحی و ساخت موتور گیرلس و درایو مربوطه با کاربری در آسانسور از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دکتر سمیه کاظم‌نژاد برای طرح استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق شده از خون قاعدگی در درمان نارسایی تخمدانی از پژوهشگاه ابن سینا و دکتر ایرج فیضی با طرح پیمایش ملی خانواده از استان البرز تقدیر و تجلیل شد.

 

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا