سیستمی برای جلوگیری از انتشار کربن کامیون‌ها اختراع شد

بخش قابل توجهی از انتشار کربن دی اکسید در بخش حمل و نقل حاصل می‌شود و به عنوان مثال در اروپا نزدیک به ۴۰ درصد از میزان انتشار گازهای آلاینده مربوط به بخش حمل و نقل و از کامیون‌ها است.

اکنون محققان موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان(EPFL) واقع در سوئیس ایده جدیدی را برای گرفتن کربن دی اکسید از اگزوزهای کامیون‌ها ارائه کرده که می‌تواند تا ۹۰ درصد میزان انتشار کربن در هوا را کاهش دهد.

در مقاله‌ای که در مجله Frontiers in Research Energy منتشر شده است، محققان پیشنهاد می‌کنند کربن دی اکسید را از لوله اگزوز کامیون گرفته و به صورت مایع تبدیل شود و در مخزنی روی سقف کامیون ذخیره شود.

این کربن دی اکسید مایع سپس می‌تواند به یک ایستگاه خدماتی تحویل داده شود تا از آن به روش‌های مختلف از جمله استفاده مجدد به عنوان سوخت معمولی استفاده شود.

ضبط کربن دی اکسید ابتدا با خنک کردن گازهایی که از لوله اگزوز خارج می‌شوند، شروع می‌شود. آن گاه مواد جاذب ویژه تولید شده توسط دانشمندان EPFL می‌توانند کربن دی اکسید را از سایر گازها مانند نیتروژن و اکسیژن جدا کنند.

هنگامی که این جاذب پر شد، مواد جذب شده برای استخراج کربن دی اکسید گرما داده می‌شوند و از گرمای موتور کامیون برای فشرده سازی کربن دی اکسید و تبدیل آن به مایع در این فرآیند استفاده می‌شود. سپس آن مایع را می‌توان در مخزن متصل به سقف کامیون ذخیره کرد تا زمانی که به یک ایستگاه خدماتی تحویل داده شود.

این سیستم برای وسایل نقلیه بزرگ مانند کامیون یا اتوبوس نسبت به خودروهای سواری مناسب‌تر است، زیرا نسبتاً حجیم است و شامل یک کپسول ۲ متری است که هفت درصد از وزن کل یک کامیون وزن دارد. با این حال محققان محاسبه می‌کنند که ۹۰ درصد از انتشار کربن دی اکسید از این طریق قابل بازیافت است.

این سیستم در حال حاضر فقط یک مفهوم است و محققان تخمین می‌زنند که تحقق این سیستم در دنیای واقعی چند سال طول خواهد کشید. مرحله بعدی تهیه یک نمونه اولیه از این سیستم برای آزمایش عملی است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا