دیابتی های مجاز روزه داری میزان قند خون خود را قبل و بعد افطار و سحر بررسی کنند

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با تاکید بر لزوم اندازه گیری منظم قندخون در روزه داران مبتلا به دیابت که مجوز روزه داری را از پزشک معالج دارند، اظهار کرد: این بیماران باید یک ساعت قبل، 2 ساعت بعد از افطار و یک ساعت قبل از سحر میزان قندخون را بررسی کنند.

دکتر باقر لاریجانی روز سه شنبه در آستانه ماه مبارک رمضان در نشستی با خبرنگاران تحت عنوان دیابت و روزه داری اظهار کرد: لازم است مبتلایان به دیابت برای پیشگیری از افزایش ناگهانی قند خون افطاری در حد یک صبحانه ساده میل کنند، یکی تا 2 ساعت بعد غذایی درحد ناهار سبک و در وعده سحر یک عصرانه یا شام سبک میل کنند. 

وی افزود: همچنین در طول افطار تا سحر آب کافی و مواد غذایی فیبردار مانند میوه و سبزی مصرف کنند تا علاوه بر پیشگیری از افزایش ناگهانی قندخون، در طول زمان روزه داری نیز دچار افت قندخون و تشنگی شدید نشوند. 

لاریجانی توصیه کرد: همچنین برای پیشگیری از افزایش ناگهانی قندخون در هنگام افطار، مبتلایان به دیابت باید از قندهای ساده مانند شکر، قند و شیرینی و زولبیا استفاده نکنند و به جای آن قندهای پیچیده مانند نشاسته و میوه هایی مانند سیب مصرف کنند. 

وی در مورد ورزش بیماران دیابتی نیز توضیح داد: بهتر است این بیماران بین ساعات افطار تا سحر به ورزش بپردازند و برای پیشگیری از افت قندخون و تشنگی از ورزش کردن در طول زمان روزه داری پرهیز کنند. 

لاریجانی توصیه کرد: ورزش ملایم در حد 15 دقیقه در فاصله بین افطار تا سحر برای مبتلایان به دیابت بسیار مفید است. 

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت: بیماران دیابتی که دچار ریزفاکتورهای عمده مانند افت مکرر قندخون نمی شوند و میزان افزایش قندخون آنها زیاد نیست، می توانند روزه بگیرند. مطالعات نشان می دهد که 70 درصد این بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 هستند. 

لاریجانی افزود: همچنین دیابتی هایی که قندخون آنها 250 یا کمتر باشد و اختلالات متابولیک حاد نداشته باشند، می توانند روزه بگیرند. 

وی توصیه کرد: لازم است این بیماران تغذیه مناسب داشته باشند و داروهای خود را در وعده سحر و افطار میل کنند. با این حال در صورتی که در زمان روزه دای دچار افزایش یا افت شدید قندخون شوند، نباید به روزه داری ادامه دهند و باید بلافاصله روزه خود را باز کنند. 

** ممنوعیت روزه برای دیابتی های دچار اختلال در سیستم های بدن

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تاکید کرد: دیابتی هایی که دچار اختلال در عملکرد سیستم های مختلف بدن هستند و به عنوان مثال کلیه های آنها با مشکل مواجه است یا بیماری های مربوط به بخش های انتهایی چشم دارند، نباید روزه بگیرند به ویژه در زمانی که ماه رمضان مانند امسال در گرم ترین و طولانی ترین روزهای سال قرار گرفته است و آنها ممکن است با مشکلات ناشی از کم آبی مواجه شوند. 

لاریجانی افزود: همه بیماران باید پیش از آغاز ماه رمضان شرایط جسمانی خود را برای روزه داری تحت نظر پزشکان مربوطه مورد بررسی قرار دهند و در صورت داشتن شرایط لازم اقدام به روزه داری کنند تا از بروز عوارض و مشکلات بعدی پیشگیری شود. 

** روزه مفید برای افراد سالم 

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم اظهار کرد: مطالعات زیادی در ایران و برخی کشورها در مورد تاثیرات روزه داری بر افراد سالم انجام شده است و نتایج آنها حاکی از آن است که روزه در افراد سالم در صورت رعایت رژیم های غذایی مناسب، می تواند منجر به کاهش برخی ریزفاکتورهای خونی شود. 

لاریجانی افزود: روزه در افراد سالم سبب کاهش چربی بد (LDL) و افزایش چربی خوب (HDL) می شود. 

به گزارش ایرنا , وی در مورد میزان تغییرات هورمونی نیز گفت: روزه سبب بروز تغییرات هورمونی قابل توجهی در روزه داران نمی شود و از این نظر مشکلی برای آنها ایجاد نمی کند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا