تولید نانوچسب سنگ‌های آنتی‌باکتریال با کاربردهای بیمارستانی

چسب سنگ آنتی‌باکتریال نانویی این شرکت ماحصل فعالیت‌ یکی از دانش‌آموختگان است که روی سنتز نانوذرات اکسید روی کار می‌کرد که در نهایت بعد از فارغ‌التحصیل شدن و توسعه این فناوری، اقدام به تولید این محصول کرده است.

محمد مهدی نعمتی، مدیرعامل این شرکت فناور با اشاره به مطالعات انجام شده بر روی سنتز نانو ذرات اکسید روی در دوران دانشجویی، اظهار کرد: پس از فارغ‌التحصیلی و استخدام در دانشگاه علوم پزشکی شیراز متوجه نیاز بخش پزشکی به مواد آنتی‌باکتریال شدم. اتاق‌های عمل نیاز به تمیزکاری روزانه دارند و گاهی در طول روز چند بار باید تمیز شوند، از آنجایی که نانوذرات اکسیدروی خواص آنتی‌باکتریال دارند؛ از این رو تولید پوشش نانویی از نانو ذرات اکسید روی را در دستور کار قرار دادیم.

وی جلوگیری از جذب خون به دیوار و پاک شدن لکه از دیوار به سادگی را از مزایای پوشش‌های اتاق عمل دانست و یادآور شد: در این راستا در این مطالعات پوشش‌هایی از جنس اکسید روی با خاصیت آنتی‌ باکتریال تولید شد.

نعمتی خاطرنشان کرد: ما تا کنون ۸۰۰ کیلو از چسب نانویی آنتی‌باکتریال به فروش رساندیم. این چسب به صورت پایلوت در پروژه‌های مختلف نظیر اتاق عمل و آزمایشگاه بیمارستان شهید فقیهی شیراز و اتاق عمل و آزمایشگاه بیمارستان حضرت زینب شیراز مورد استفاده قرار گرفته است. این پوشش نانویی می‌تواند عفونت را در فضای بیمارستانی کنترل کند.

چسب‌ها معمولا برای مصارف مختلفی مانند چسب چوب، چسب سنگ، چسب موکت، چسب شیشه و چسب کاغذ به کار می‌روند؛ ولی در محصول تولیدی این شرکت با فناوری نانو، به چسب خاصیت آب‌گریزی، پوشش آنتی باکتریالی و استحکام بالا داده شده است. همچنین با کمک فناوری نانو، چسب تولیدی برای تمام سطوح همچون چوب، شیشه، پلاستیک و سنگ کاربرد دارد. این ویژگی منحصربفرد محصول می‌تواند صرفه اقتصادی را در مصارف چسب به همراه داشته باشد.

نانوچسب آنتی‌باکتری نانویی به صورت اختراع در داخل کشور ثبت شده است. این محصول دانش‌بنیان این امکان را به مصرف‌کننده می‌دهد که بتواند بیشتر سطوح مثل چوب، سنگ، شیشه و غیره را در مدت زمانی کوتاه بچسباند و همچنین در کاربردی خاص از این محصول می‌توان به عنوان عایق در سطوح مختلف نظیر استخر، پشت بام، سرویس بهداشتی و غیره استفاده کرد. از جمله کاربردهای دیگر این محصول استفاده از آن به عنوان افزودنی به بتون است که سبب آبگریزی و عدم ترک خوردن بتون می‌شود. این محصول دارای نانو ذرات اکسید روی بوده و خاصیت آنتی باکتریالی دارد و این خاصیت محصول را در کاربرد به عنوان درزگیری بسیار متمایز از سایر محصولات مشابه می‌کند. از جمله گواهی‌نامه و تاییدیه‌های این محصول می‌توان به گواهی ثبت اختراع، نانو مقیاس و استاندارد ۱۰۹۰۰ آنتی باکتریال و ۱۴۷۱۸ چسب سنگ اشاره کرد.