مدل مهندسی ماهواره مکعبی نصیر ۱ ساخته شد

ماهواره‌های مکعبی در دهه اخیر از سوی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه صنعت فضایی با اقبال چشمگیری روبه‌رو شده است. این اقبال از یک طرف با توجه به قابلیت‌ها و انعطاف بالای این پلتفرم در اجرای ماموریت‌های مختلف بوده و از طرف دیگر مربوط به قیمت پایین‌تر و طراحی ساده‌تر و نیاز به زیرساخت‌های بسیار کمتر در مقایسه با پلتفرم‌های متداول ماهواره‌ای است.

حامد علی صادقی، مدیر پروژه ماهواره مکعبی نصیر ۱، درخصوص این ماهواره، اظهار کرد: ماهواره مکعبی نصیر ۱ از واحد استاندارد ۳ U که هر U معادل ابعاد ۱۰ در ۱۰ در ۱۰ سانتی متر مکعب و جرمی معادل با ۱.۳۳ کیلوگرم است، بهره می‌برد. در واقع ماهواره مکعبی نصیر ۱، ابعادی برابر با ۱۰ در ۱۰ در ۳۴ سانتی‌متر مکعب و وزنی برابر با ۴ کیلوگرم دارد.

وی افزود: ماهواره مکعبی نصیر ۱، برای انجام سه ماموریت اصلی در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری از سطح زمین و شیب‌مداری ۷۸.۸ درجه طراحی و ساخته شده است، این ماموریت‌ها شامل کنترل ترافیک هوایی برای کنترل ترافیک و دریافت اطلاعات هواپیماهای پروازی در منطقه و ارسال آن به ایستگاه‌های زمینی، لینک بین ماهواره‌ای برای انتقال داده‌های دریافت شده از هواپیماها و یا اطلاعات ضروری ماهواره به زمین در هنگام نبود دسترسی به ایستگاه زمینی مورد نظر از طریق انتقال آن به ماهواره دوم و امکان ایجاد منظومه‌های ماهواره‌ای و خروج از مدار به وسیله مکانیزم بادبان تولید درگ (نیرویی که در اثر اصطحکاک جسم با هوا به وجود می‌آید) برای جلوگیری از تبدیل شدن به زباله فضایی بوده و امکان استفاده از مدارهای فضایی با ارزش را در آینده را فراهم می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشکده هوا و فضب دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، افزود: این ماهواره برای تامین لوازم و شرایط مورد نیاز محموله‌های مختلف دارای زیرسیستم‌های استانداردی است که زیرسیستم مخابرات و تعیین موقعیت (GPS)، زیرسیستم تعیین و کنترل وضعیت سه محوره، زیرسیستم مدیریت داده و فرمان، زیرسیستم تامین توان انرژی، زیرسیستم سازه و مکانیزم و زیرسیستم کنترل حرارت غیرفعال از آن جمله است.

وی در خصوص تاریخچه آغاز این فعالیت‌ها گفت: ماهواره مکعبی نصیر ۱ به همت دانشجویان دانشگاه صنعتی‌خواجه‌نصیرالدین‌طوسی تهران و برای شرکت در مسابقه دانشجویی مکعب ایرانی، طراحی و ساخته شده است.

وی ادامه داد: تیم دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی پس از رقابت تنگاتنگ با سایر رقبا در نهایت موفق به کسب رتبه سوم مسابقه و دریافت مجوز ورود به مرحله پایانی مسابقه شد.

در مرحله پایانی سه تیم برتر با حمایت مالی سازمان فضایی، مدل مهندسی طرح‌های خود را ساخته و آزمایش می‌کنند. در این مرحله تیمی که موفق به گذراندن تمام آزمایش‌ها و آزمون‌های تحویل‌گیری سازمان فضایی شود، به عنوان برنده نهایی مسابقه تعیین خواهد شد. در حال حاضر تیم ماهواره مکعبی نصیر ۱، در حال انجام آزمایش‌های نهایی و تحویل مدل مهندسی آن به سازمان فضایی است.

صادقی از دستاوردهای این مسابقه گفت و تصریح کرد: این پروژه بین رشته‌ای است و دانشجویان و اساتید از دانشکده‌ها و گرایش‌های مختلفی در آن مشارکت داشته‌اند. از این‌رو از جمله دستاوردهای اصلی این پروژه می‌توان به همکاری نزدیک رشته‌ها و گرایش‌های مختلف دانشگاه خواجه نصیر نیز اشاره کرد.

در این پروژه دانشجویان دانشکده‌های هوافضا، برق و کامپیوتر به سرپرستی حامدعلی صادقی و همکاری و مشاوره مهران میرشمس از دانشکده هوافضا (آزمایشگاه تحقیقات فضایی)، هادی علی‌اکبریان از دانشکده برق و مسعود ده‌یادگاری از دانشکده کامپیوتر حضور دارند.

این استاد دانشگاه درخصوص حوزه کاربرد و بازار هدف این مسابقات، خاطرنشان کرد: پلتفرم آماده شده قابلیت به‌کارگیری در انواع منظومه‌های ماهواره‌ای با ماموریت‌های مختلف اعم از پایش و سنجش از دور و ماموریت‌های مخابراتی و رله مخابراتی را داشته و امکان انجام ماموریت‌های جدید و توسعه و اثبات تکنولوژی را نیز دارد. بازار هدف این ماهواره داخل ایران، کشورهای منطقه و همسایه‌های ایران است که ضمن تامین محصول کامل، امکان تامین زیرسیستم‌ها و قطعات و نیز ارائه آموزش‌های مرتبط در سطح زیرسیستم و سیستم را نیز به مشتریان داخلی و خارجی فراهم می‌کند.

این طرح به عنوان یکی از طرح‌های برتر پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته پژوهش سال ۹۸ انتخاب شد. همچنین سازمان فضایی ایران کارفرمای این طرح بوده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا