مغز نوجوانان افسرده با افراد سالم متفاوت است

تحقیقات جدید دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه "آلبرتا" نشان می‌دهد، ممکن است ساختار مغز نوجوانانی که با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می‌کنند، متفاوت از مغز همسالان سالمشان باشد.

این تحقیق که به سرپرستی "آنتونی سینگال"(Anthony Singhal) استاد و رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه "آلبرتا" انجام شد نشان داد مغز نوجوانان بین ۱۴ تا ۱۷ ساله که سابقه مشکلات روحی و روانی از جمله افسردگی، اضطراب و  اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی داشته‌اند متفاوت از مغز همسالان سالمشان است.

طی این مطالعه گروهی از نوجوانان دارای مشکلات روحی و روانی تحت اسکن ام‌.آر.آی(MRI) قرار گرفتند و طی آن دانشمندان ماده سفید مغز آنها را بررسی کردند و در گام بعدی مغز نوجوانانی که سابقه مشکلات روحی و روانی نداشتند را نیز توسط اسکن ام.آر.آی مورد بررسی قرار دادند.

ماده سفید(White matter) یکی از بخش‌های سیستم عصبی مرکزی است. سیتم عصبی مرکزی از دو ناحیه ماده سفید و ماده خاکستری تشکیل شده است. این ماده بخش اصلی مغز و بخش سطحی نخاع را تشکیل می‌دهد و به‌طور عمده از سلول‌های گلیال و آکسون‌های میلینه تشکیل شده است. این آکسون‌ها پیام‌ها را از مخ به سایر بخش‌های سیستم عصبی منتقل می‌کنند. در ماده سفید به جز بافت چربی، مویرگ‌ها و عروق مشاهده می‌شوند. فسفولیپیدها در ماده سفید فراوانند.

نتایج این مطالعه تفاوت‌های واضحی در مسیرهای عصبی بین نوجوانان سالم و کسانی که دارای مشکلات روحی بودند، نشان داد.

آنتونی سینگال، پژوهشگر این مطالعه گفت: ما پس از بررسی اسکن‌ها متوجه تفاوت‌های ساختاری در مغز این دو گروه از نوجوانان شدیم و دریافتیم  مغز نوجوانان مبتلا به امراض روحی از لحاظ ساختاری کارایی کمتری نسبت به مغز نوجوانان سالم دارد همچنین نوجوانان مبتلا به امراض روحی دارای تمرکز پایین‌تری نسبت به گروه سالم بودند.

این نخستین مطالعه‌ای است که طی آن دانشمندان ساختار مغزی نوجوانان دارای مشکلات روحی را با مغز نوجوانان سالم مورد بررسی قرار می‌دهند. پیش از این دانشمندان تنها ساختار مغزی بزرگسالان مبتلا به امرواض روحی را مورد بررسی قرار داده بودند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا