با زنیان آسم را درمان کنید

میوه زنیان (Trachyspermum copticum)، کوچک و تخم مرغی شکل است و رنگ زرد تیره، معطر و بوی عطر تیمول دارد و میوه آن به صورت خشک و رسیده مصرف می شود.

کاربردها

درمان سریع دل درد: این گیاه خواص الکلی ملایمی دارد ، به همین دلیل در درمان سریع دل درد موثر است. مصرف زنیان به همراه مقدار کمی نمک و آب گرم برای رفع مشکلات گوارشی و دل درد بسیار مفید است. توصیه می شود که افراد مبتلا به سوء هاضمه یا بی اشتهایی یک قاشق چای خوری از دانه زنیان همراه باغذا مصرف کنند.

 سرما خوردگی: برای درمان سرماخوردگی های مزمن دانه بو داده گیاه زنیان(به میزان 2 گرم در 15 تا 20 روز ) توصیه می شود. استنشاق دانه های آسیاب شده زنیان برای بهبود سر درد ، میگرن و سرفه و سرماخوردگی موثر است. جویدن دانه های زنیان به همراه آب ولرم نیز برای درمان سرفه بسیار مفید است.

آسم: استنشاق دود زنیان نای و ریه ها را باز می کند و مجرای تنفسی را پاک سازی می کند. افراد مبتلا به آسم باید دوبار در روز به میزان یک قاشق چای خوری از مخلوط زنیان و شکر زرد مصرف کنند.

 دیابت: مصرف یک قاشق چای خوری دانه زنیان به همراه چهار قاشق چای خوری عصاره برگ بکرایی سه بار در روز، به رفع مشکلات ناشی از تکرر ادار در بیماران مبتلا به دیابت کمک شایانی می کند.

رهایی از اعتیاد به الکل:  برای رهایی از اعتیاد به الکلی ، 30 گرم عصاره زنیان را باید هر شب به مدت 50 روز مصرف کرد.

وبا: این گیاه قادر است تا تاثیرات میکروبی کرم ها و مشکلات عفونی روده ها را به کم ترین حد ممکن برساند، به همین دلیل برای مبتلایان به وبا داروی مناسبی است.

سنگ کلیه: مصرف مخلوط دانه های زنیان ، سرکه و عسل به مدت 10 روز، به حل شدن سنگ کلیه و دفع آن توسط ادرار کمک می کند.

کاهش وزن: زنیان اشتها را تحریک می کند و ترکیباتی ملین دارد و دفع مواد درون روده را سرعت می بخشد بنابراین به کاهش وزن کمک می کند. مصرف منظم زنیان می تواند تا حدودی برای رفع چاقی مزمن هم مفید باشد.

کاهش نفخ: زنیان یکی از بهترین گیاهان در درمان نفخ و گاز شکم و سوء هاضمه است. عصاره این گیاه به رفع مشکلات ذکر شده کمک می کند و اشتها را نیز افزایش می دهد.

اسدیته شدن معده: دانه های زنیان خواص ضد اسیدی دارند. به افرادی که از اسید بالای معده رنج می برند توصیه می شود که همراه صبحانه یا بعد از وعده های غذایی ، زنیان را به همراه آب ولرم و کمی نمک مصرف کنند. انجام این کار به مدت 1 الی 15 روز ، تاثیرات مثبت چشم گیری در کاهش اسید معده دارد.

*مهرداد كاشفی، پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا