ژن عامل ناباروری در مردان کشف شد

دانشمندان بیمارستان بریگام و بیمارستان زنان با مطالعات انجام شده بر روی چهار مرد که به کمبود اسپرم دچار بودند، ریشه ژنتیکی ناباروری را در برخی مردان کشف کردند.

تحقیقات از آن‌جا شروع شد که دو سال پیش یک بیمار که با مشکل نازایی دست و پنجه نرم می‌کرد، به پزشکان این بیمارستان مراجعه کرد. آن‌ها دو سال با بیمار کار و بر روی وی مطالعه کردند اما مشکل ناباروری و کمبود اسپرم در او برطرف نشد. در این مرحله محققان دی‌ان‌ای وی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. نتایج این بررسی‌ها وجود آرایش غیرطبیعی در بخش‌هایی از دی‌ان‌ای این مرد را به ویژه در مناطق کروموزوم ۲۰ و ۲۲ نشان داد.

این ترکیب ژنتیکی به طرز عجیبی ژنی به نام SYCP۲ را شارژ کرده و آن را تا ۲۰ برابر فعال‌تر کرده بود. فعالیت بیش از حد SYCP۲ این فرضیه را در ذهن دانشمندان ایجاد کرد که این کد ژنتیکی خاص ممکن است روند طبیعی تولید اسپرم را دچار اختلال کند.  

محققان این مورد را در سه مرد دیگر که مدت‌ها نابارور بودند نیز آزمایش کردند و باز هم به همان آرایش و فعالیت غیرطبیعی در ژن SYCP۲ برخوردند.

هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا این ژن می‌تواند هدف موردنظر برای درمان نازایی در مردان باشد، اما تیم تحقیقاتی متشکل از پژوهشگران بیمارستان بریگام و بیمارستان زنان امید دارد تا دستکم این ژن نیز به پنل‌های غربالگری ژنتیکی اضافه شود، تا برای اولین بار بتوان با استفاده از این پنل‌ها مردان را در جریان سلامت سیستم تناسلی‌شان قرار داد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. حالا ژن ناباوری هم کشف بشه با این الودگی هوا- مخارج و روان نابسامان مردان و زنانیه انسان دیگه اضافه بشه به این همه انسان سرگردان چه اتفاقی می افته .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا