نخستین نرم افزار مدیریت سلامت ایران تولید شد

پیاده سازی این سیستم ها در اغلب موارد نیاز به طراحی سخت افزار و نرم افزار خاصی دارد. اخیرا پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک ملی علوم و فناوری های نرم موفق به طراحی و تولید نخستین نرم افزار مدیریت سلامت(HiMed)، مدیریت پرونده و مدیریت نوبت دهی ایران بر اساس سامانه جیرا وزارت بهداشت شدند.

علیرضا ملک خانی، عضو هیات مدیره شرکت داده پردازان هوش مصنوعی روبین در خصوص این اپلیکیشن به سیناپرس گفت: «های مد» اپلیکیشن یا برنامه ای است که می تواند برای دسترسی به طیف وسیعی از خدمات پزشكی و سلامت مورد استفاده قرار بگیرد. در این برنامه، کاربران می توانند پزشک و خدمات سلامت مورد نیاز خود را جستجو و پیدا کنند و به راحتی به این خدمات دسترسی یابند.

وی افزود: کاربران از طریق «های مد» می توانند از پزشک خود وقت ملاقات و ویزیت بگیرند و در هر زمان و مکانی شرایط سلامت و بیماری ، داروها و مدارك بالینی خود را ببینند و پیگیری کنند. همچنین آنها می توانند با استفاده از برنامه «های مد» به طور غیر حضوری ویزیت یا مشاوره بگیرند.

وی ادامه داد: «پل ارتباطی میان پزشک و شرکت های مهندسی پزشکی»، «دسترسی آنلاین به کارشناسان نمایندگی های تجهیزات پزشکی با صرفه جویی در وقت»، «دسترسی سریع و راحت به قطعات و تجهیزات، با امکان مقایسه محصولات از تمامی شرکت ها»، «مدیریت انبار و محصولات برای شرکت ها»، «مدیریت حساب مشتری ها و پرداخت ها و دریافت ها، به صورت کاملا هوشمند و دارای امنیت اطلاعات»، «امکان درخواست پیش فاکتور و امکان خرید و فروش تجهیزات پزشکی دست دوم» نیز از جمله خدمات ارایه شده برای شرکت های تجهیزات پزشکی است.

وی درباره خدمات ارایه شده این اپلی کیشن برای بیماران گفت: بیماران می توانند از طریق پورتال یا نصب برنامه، پزشک و روز مورد نیاز خود را انتخاب و در صورت باز بودن درگاه نیز ویزیت خود را به راحتی پرداخت کنند.

به گفته وی، «مدیریت ساعت پذیرایی بیماران به صورت آنلاین»، «نوبت دهی بدون تایید یا با تایید تیم مدیریتی»، «امکان پذیرش بین مریض و VIP توسط تیم مدیریتی اورژانس»، «امکان تغییر ساعات پذیرایی و اطلاع رسانی اتوماتیک در صورت بروز مشکل فنی یا تعطیلی ناخواسته مطب»، «امکان پرداخت الکترونیکی، آنلاین و حضوری»، «امکان مدیریت و سرویس دهی به بیماران توسط کارت های طرفداری و اعتبار دهی»، «اطلاع رسانی و تبلیغ سرویس های جدید»، «مشاوره آنلاین و آفلاین»، «امکان معرفی بیمار به همکاران و متخصصان دیگر» هم از خدمات ارایه شده این اپلی کیشن برای مراکز درمانی است.

به گزارش سیناپرس،هم اکنون این اپلی کیشن، آماده بهره برداری بوده و در حال اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. این اپلی کیشن فعال در حوزه سلامت پس از آماده سازی اطلاعات اصلی خدمات دهندگان( بیمارستان ها، کلینیک ها و داروخانه ها)، مورد استفاده عموم مردم قرار خواهد گرفت.

ملک خانی یادآور شد: این شرکت حلقه واسطه میان خدمات دهندگان حوزه سلامت و سامانه سپاس(سامانه پرونده الکترونیکی سلامت) است. یکی از وظایف عمده این شرکت، جمع آوری داده ها و ارسال آنها به سامانه سپاس است؛ اگر هر فردی در هر نقطه ای از ایران وارد مجموعه درمانی شود، بر اساس کد ملی او برایش یک پرونده الکترونیکی تشکیل می شود. این داده های الکترونیکی از طریق مجموعه هایی مانند شرکت ما جمع آوری و ارسال می شود.

وی پیرامون امنیت این داده ها به سیناپرس گفت: در حال حاضر این پروژه با زبان جاوا و اوراکل نوشته شده و در طراحی آن از سیستم لینوکس نیز استفاده شده است. هم اکنون این طرح کاملا از ظریب امنیتی بالایی برخوردار است و برای اخذ مجوز سپاس، شش نوع خدمات تعریف شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را داراست.

وی به ارزآوری این طرح اشاره کرد و گفت: طبق برآورد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گردش مالی این حوزه در بحث توریسم سلامت رقم بسیار بالایی است. از آنجایی که ما هنوز وارد چرخه فروش نشده ایم، نمی توانیم  این عدد را به صورت دقیق برآورد کنیم اما قطعا این طرح در حوزه توریسم سلامت ارز آوری بسیار زیادی به همراه دارد.

ملک خانی ادامه داد: این طرح فازهای توسعه ای متعددی دارد. جدا از فاز نخست آن که توسعه و راه اندازی توریسم سلامت است بخش های مختلف دیگری مانند غذای ارگانیک، تجیهزات پزشکی و فروشگاه تجهیزات پزشکی، مشاوره پزشکی و… را نیز در این طرح تدبیر کرده ایم؛ پیش بینی می شود پس از عرضه عمومی، فاز توسعه ای این طرح اجرایی شود.

وی به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: هرچند هم اکنون این شرکت به واسطه اجرایی این طرح دانش بنیان شده است اما سرمایه گذاران علاقه چندانی برای سرمایه گذاری روی حوزه های استارتاپی نشان نمی دهند.

از سوی دیگر شرایطی که اکنون در جامعه حاکم است، همه سرمایه گذاران را تشویق می کند که داشته هایشان را در سپرده ها و مجموعه های مالی سرمایه گذاری کنند، بنابراین اکنون مهمترین معضل ما برای اجرای این طرح، مساله تامین منابع مالی است و گرنه مابقی ملزومات و زیرساخت های اجرای این طرح کاملا فراهم شده و به صورت تستی در چند بیمارستان تهران و مطب های پزشکان اجرایی شده است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا