قاتل خانگی را از دلبندتان دور کنید

آمارهای رسمی اخذ شده از بیمارستان‌های ایالات‌متحده آمریکا نشان می‌دهند که طی سال های گذشته میزان مسمومیت ناشی از مسکن‌های قوی در بین کودکان به‌طور قابل‌توجهی بالا رفته است و بسیاری از این مسمومیت‌ها منجر به بستری شدن در بیمارستان‌ها می‌شود.

علاوه بر این، مشخص‌شده است که تعداد این نوع مسمومیت‌ها در بین جوانان از سال 2005 میلادی تاکنون کاهش پیداکرده اما شدت آن به‌ وضوح افزایش‌یافته است.

پژوهشگران در تحقیقات جدید خود، 200 هزار کودک از کشور ایالات‌متحده آمریکا را مورد مطالعه قرار دادند که در مواقع احساس درد از مسکن‌های قوی استفاده می‌کرده‌اند و سپس آن‌ها نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیقات را مورد تجزیه‌وتحلیل قراردادند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که نسبت پذیرش بخش مراقبت‌های ویژه کودکان (PICU) در طول دوره مطالعه بیش از یک‌سوم از 6/6 درصد بین سال‌های 2005 تا 2009 میلادی به 6/9 درصد بین سال‌های 2015 تا 2018 میلادی افزایش پیداکرده است.

قابل‌توجه است که این روند نگرانی با موارد مشکوک به خودکشی در افراد زیر 19 سال که بیش‌ازحد از داروهای خواب‌آور یا مسکن‌های قوی تجویزشده استفاده کرده‌اند، دامن می‌زند.

بر اساس این نتایج، متادون (یک داروی مخدر صنعتی که غالباً به‌عنوان یک داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر به کار می‌رود. البته به‌عنوان داروی ضد درد نیز برای بزرگ‌سالان تجویز می‌شود)، فنتانیل (شبه‌ مرفین بسیار قوی است و برای بی‌هوشی استفاده می‌شود) و هروئین (یک ماده مخدر پودری شکل که در پزشکی نیز به‌عنوان دارو برای کاهش درد مورداستفاده قرار می‌گیرد) همگی به‌عنوان داروی ضد درد به‌کاررفته و بیشترین ارتباط را با نیاز پزشکان مراقبت‌های ویژه برای معالجه پزشکی دارند.

محققان این پروژه خواستار به‌کارگیری قوانینی برای محدود کردن دسترسی کودکان و نوجوانان به چنین مواد افیونی برای حمایت از سلامت جسم و روان این افراد شدند.

دکتر مگان لند (Megan Land) از دانشکده پزشکی دانشگاه اموری (Emory)، در جورجیا، ایالات‌متحده آمریکا در این رابطه می‌گوید: «این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که استفاده از این مواد افیونی به‌عنوان داروی ضد درد همچنان تأثیر جدی روی کودکان و منابع بهداشتی لازم برای مراقبت از آن‌ها می‌گذارد.»

مرگ‌ومیر ناشی از استفاده از مواد مخدر چه به‌عنوان مواد افیونی چه به‌عنوان داروی ضد درد در ایالات‌متحده آمریکا در دو دهه گذشته سه برابر شده است. به‌طورکلی داروهای ضد درد که از گیاه خشخاش تهیه می‌شوند و می‌توانند به‌عنوان مواد افیونی نیز مورداستفاده قرار گیرند، بسیار قوی هستند و دوسوم مسمومیت‌های کشنده دارویی را به خود اختصاص می‌دهند.

علاوه بر آن، تاکنون در این مورد تمرکز زیادی روی بزرگ‌سالان و اثرات این داروها روی آن‌ها بوده است اما این پروژه تحقیقاتی با تأکید بیشتر بر پذیرش PICU، تأثیر چنین داروهایی را روی کودکان موردبررسی قرار داده است.

محققان داده‌های بانک اطلاعات ملی سم آمریکا را در حوادث غیرمترقبه یا عمدی که نوزادان، کودکان و نوجوانان تا 19 سالگی در معرض مواد افیونی و داروهای ضد درد قوی قرار داشتند را مورد تجزیه‌وتحلیل قراردادند. آن‌ها دریافتند که از سال 2005 تا 2018 میلادی 543 /207 مورد به 55 مرکز کنترل سم آمریکا گزارش‌شده است. عوامل موردبررسی در این تحقیقات شامل انواع مواد افیونی و داروهای ضد درد قوی، علت مسمومیت با داروها و تعداد موارد بستری در بخش‌های روان‌پزشکی بودند.

این تحقیقات نشان می‌دهند که اکثر مسمومیت‌های دارویی کودکان نیازی به پذیرش مراقبت‌های ویژه نداشتند و یا منجر به عوارض جزئی مانند خواب‌آلودگی شده بودند اما به‌طورکلی نسبت نیاز به درمان تخصصی در طول دوره مطالعه افزایش پیداکرده بود.

این مسئله با پذیرش واحدهای روان‌پزشکی مشابه بود و درصد آن‌ها به بیش از دو برابر افزایش پیداکرده و از 57/3 درصد بین سال‌های 2005 تا 2009 میلادی به 18/8 درصد بین سال‌های 2015 تا 2018 میلادی رسیده‌اند. همچنین تعداد مواردی که با پذیرش‌های مراقبت‌های ویژه که احتیاج به احیای قلبی – ریوی (CPR) داشتند، در همان زمان مشابه از 31/1 درصد به 18/3 درصد افزایش پیدا کرد.

این مطالعات و پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در مجله سم‌شناسی بالینی (Clinical Toxicology) منتشرشده و قابل‌دسترس است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا