ساخت باتری لیتیومی با استفاده از ترکیبات آب دریا

با وجود این که باتری‌های لیتیومی یکی از فناوری‌های حیاتی برای دستیابی به انرژی پایدار محسوب می‌شوند، هنوز ظرفیت قابل توجهی برای بهینه‌سازی فناوری ساخت آن‌ها وجود دارد. تولید این تجهیزات شامل به‌کارگیری فلزات سنگین مانند کبالت و نیکل است که علاوه بر قیمت بالا، آثار مخربی بر محیط زیست و سلامت انسان بر جای می‌گذارند.
اکنون آی بی ام باتری جدیدی طراحی کرده که فاقد کبالت یا نیکل بوده و به جای آن‌ها از سه ماده دیگر استفاده شده است که از آب دریا استخراج می‌شوند. محققان الکترولیت مورد استفاده در این نوع باتری‌ها را نیز تغییر دادند.
البته محققان این ترکیبات را افشا نکردند اما در آزمایشات اولیه نتایج قابل قبولی به دست آوردند. به گفته محققان در هنگام شارژ این باتری‌های فاقد کبالت و نیکل، دندریت‌های شاخه‌ای تشکیل نمی‌شوند و در نتیجه احتمال آسیب دیدن باتری و آتش‌سوزی نیز کاهش می‌یابد.
در آزمایش‌های اولیه محققان توانستند ظرف ۵ دقیقه، ۸۰ درصد از باتری را شارژ کنند و به گفته آی بی ام چگالی توان (power density) و چگالی انرژی  (energy density) تولیدی این باتری‌ها برابر یا بیش از باتری‌های لیتیومی موجود در بازار است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا