هوش مصنوعی سرطان خون را تشخیص می دهد

محققان دانشگاه «بن» در آلمان در جریان یک مطالعه اثبات مفهومی نشان دادند که هوش مصنوعی می تواند لوسمی حاد مغز استخوان(AML) را با ضریب اطمینان بالا تشخیص دهد.

رویکرد آنها بر اساس تجزیه و تحلیل فعالیت ژن سلول های موجود در خون است. در عمل ، این روش می تواند از روش های مرسوم تشخیصی پشتیبانی کند و باعث آغاز زودتر درمان شود.

هوش مصنوعی موضوعی است که بسیار مورد بحث در پزشکی خصوصاً در زمینه تشخیص است. پروفسور «یواخیم شولتزه» که ریاست این گروه تحقیقاتی را در دانشگاه بن بر عهده داشت می گوید که در این مطالعه قصد داشتند پتانسیل ها را بر اساس یک مثال خاص بررسی کنند. از آنجا که این کار به مقدار زیادی داده نیاز دارد، داده هایی را در مورد فعالیت ژن سلول های خونی ارزیابی کردند.

مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده و نتایج از طریق بانک های اطلاعاتی در دسترس است. بنابراین، یک مجموعه داده بزرگ وجود دارد و محققان تقریبا همه آنچه را که اکنون موجود است جمع آوری کردند.

شولتزه گفت: با استفاده از این روش، می توان از روش های مرسوم تشخیصی پشتیبانی کرد و باعث صرفه جویی در هزینه ها شد، برای استفاده از این روش در اصل، یک نمونه خون که توسط پزشک خانواده گرفته و برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود، کفایت می کند. حدس می زنم که هزینه این کار کمتر از ۵۰ یورو باشد.

این در حالی است که به گفته شولتز تشخیص کلاسیک AML که با روش های مختلفی انجام می شود ، چند صد یورو هزینه دارند.

با این حال وی خاطر نشان کرد که هنوز آزمایش عملی انجام نشده است و آنها در این مطالعه تنها نشان داده اند که این رویکرد در اصل عملی است و بنابراین زمینه را برای ابداع یک آزمایش فراهم کرده اند.

سرطان خون یا لوسمی یا لوکمیا بیماری پیش‌رونده و بدخیم اعضای خون‌ساز بدن است. این بیماری در اثر تکثیر و تکامل ناقص گلبول سفید خون و پیش سازهای آن در خون و مغز استخوان ایجاد می‌شود. لوسمی یکی از سرطان‌های شایع در میان کودکان است.

"لوسمی حاد میلوئیدی" هم یکی از انواع سرطان خون است. این نوع لوکمی سلول‌های مغز استخوان یا میلوسیت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و روندی حاد دارد. در این بیماری مغز استخوان، میلو بلاست‌ها (نوعی گلبول سفید)، گلبول‌های قرمز یا پلاکت‌های غیرطبیعی می‌سازد.

نتایج این تحقیق در مجله "iScience" منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا