فراخوان جشنواره فیلم روز جهانی حیات وحش ۲۰۲۰

هدف از برگزاری این جشنواره، برجسته کردن اهمیت حیات وحش به عنوان یکی از اجزای مهم تنوع زیستی و همچنین چگونگی تاثیر حفاظت و بهره‌برداری پایدار از آن بر کاهش خطر انقراض‌های جبران‌ناپذیر حاصل از برداشت بی‌رویه است.

این جشنواره نمایش فیلم، یکی از رویدادهای بزرگ جهانی است که روز جهانی حیات وحش سال ۲۰۲۰ (۳ مارس برابر با ۱۲ اسفند) را که با شعار "پایداری تمام اشکال حیات بر روی زمین" برگزار خواهد شد، پشتیبانی می‌کند.

شعار روز جهانی حیات وحش ۲۰۲۰، در برگیرنده تمام گیاهان و جانوران وحش به عنوان جزیی از تنوع زیستی و همچنین معیشت‌های مردم به ویژه نزدیک‌ترین افراد به طبیعت است و در عین حال بر اهمیت بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی در حمایت از دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (SDGs) تاکید دارد.

فیلم‌های برگزیده و فینالیست‌های این رقابت در رویدادهای متعدد سراسر جهان در طول سال ۲۰۲۰ که به عنوان اَبَر سال تنوع زیستی نام گرفته به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گفته ایوون هیگرو دبیرکل سایتیس؛ روز جهانی حیات وحش سال ۲۰۲۰ و جشنواره نمایش فیلم پشتیبان " اَبَر سال تنوع زیستی" خواهد بود. این روز فرصتی منحصر به فرد را برای ما فراهم می‌آورد تا حیات وحش را با اشکال بسیار متنوع و زیبایش به عنوان جزیی از تنوع زیستی پاس بداریم، آگاهی عموم را در خصوص مزایای متعدد حیات وحش برای مردم، تهدیدات پیش روی آنها و تجارب موفق حفاظتی از طریق عکس‌های متحرک و داستان‌پردازی ارتقا دهیم، ما باید فورا منحنی از دست رفتن تنوع زیستی را تغییر جهت دهیم پیش از آن که به نقطه‌ای برسد که امکان احیا وجود ندارد و عواقب غیر قابل برگشتی برای تمام اشکال حیات بر روی کره زمین به همراه داشته باشد.

دبیرخانه سایتیس از طرف مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان تسهیلگر جهانی برگزاری سالانه روز جهانی حیات وحش با همکاری دیگر زیرمجموعه‌های سازمان ملل تعیین شده است.

به گفته میدوری پکستون مدیر تنوع زیستی برنامه عمران سازمان ملل متحد؛ حیات وحش و تنوع زیستی زیربنای رفاه، امنیت و تاب‌آوری تمام جوامع است.

جشنواره نمایش فیلم روز جهانی حیات وحش سال ۲۰۲۰ باعث ارتقای آگاهی در خصوص اهمیت سرمایه‌گذاری برای طبیعت از راه‌هایی می‌شود که پیشرفت به سوی اهداف توسعه پایدار را شتاب می‌بخشند. شعار روز جهانی حیات وحش کاملا به موقع و بجاست زیرا سازمان ملل، کشورها و اعضا همه در تدارک تدوین برنامه‌های تنوع زیستی پس از ۲۰۲۰ هستند که در پانزدهمین کنفرانس اعضای کنوانسیون در اکتبر ۲۰۲۰ در کومینگ چین اعلام می‌شود.

به گفته سوزان گاردنر مدیر اکوسیستم‌های برنامه محیط زیست سازمان ملل؛ علم به ما می‌گوید اگر روش زندگی‌مان را در کره زمین تغییر ندهیم، یک میلیون گونه ممکن است منقرض شود. داستان‌پردازی باعث ارتباط مجدد مردم و طبیعت می‌شود. ما امیدواریم که این رویداد زمینه‌های پشتیبانی لازم را برای ایجاد تحول و شجاعتی که رهبرانمان باید در سال ۲۰۲۰ از خود نشان دهند تا آینده‌ای مرفه را برای مردم و طبیعت تضمین کنند فراهم آورد.

به عقیده لیزا سمفورد دبیر اجرایی جشنواره فیلم جکسون وایلد؛ تنوع زیستی غنی برای سلامت سیاره ما ضروری است. هر روز تهدیدات مختلفی که حیات وحش با آن روبروست افزایش می‌یابد. با توجه به حرکت فزاینده گونه‌ها به سمت انقراض، ما باید سریع و قاطعانه عمل کنیم. ما به قدرت داستان‌پردازی برای جلوه بخشیدن به شگفتی‌های دنیای طبیعی‌مان و آغاز تغییرات حیاتی مورد نیاز برای حفظ و احیای آن اعتقاد داریم.

به گفته الیزابت ماورما مرما دبیر اجرایی کنوانسیون تنوع زیستی؛ ما با حفاظت از گیاهان و جانوران، اکوسیستم‌هایی را حفظ می‌کنیم که زیربنای اقتصاد ما، سنت‌های فرهنگی و اجتماعی و رفاه انسان است. حیات وحش ابزاری برای معیشت‌های جهانی گردشگری، جنگل‌داری و صیادی است. تنوع زیستی عملکرد اکوسیستم‌ها را حفظ می‌کند و خدمات اکوسیستمی را که به ما اجازه بقا می‌دهد فراهم می‌آورد. بنابراین حفاظت و استفاده پایدار از حیات وحش از مولفه‌های مهم توسعه و بخشی از یک رویکرد جامع برای ریشه‌کنی فقر، دستیابی به امنیت غذایی و معیشت پایدار است.

مهلت شرکت در این جشنواره ۴ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۴ دی‌ماه ۱۳۹۸) به پایان می‌رسد و اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی در اوایل فوریه اعلام می‌شود. برگزیدگان در روز سوم مارس (۱۲ اسفند امسال) همزمان با روز جهانی حیات وحش در یک رویداد با حضور مقامات عالی رتبه در مقر سازمان ملل در نیویورک مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

فیلم‌های برگزیده و راه‌یافته به مرحله نهایی به طور گسترده‌ در سراسر جهان به نمایش گذاشته خواهد شد.

طبقه‌بندی موضوعی جوایز

علوم، نوآوری و اکتشاف

این جایزه به فیلمی اهدا می‌شود که به مؤثرترین شکل ارزش‌های حیات وحش را به عنوان مؤلفه‌ای از تنوع زیستی نمایان می‌کند. داستان‌هایی را در مورد اکتشافات علمی، تحقیقات و کشف گونه‌های حیوانات وحشی و گیاهان در اکوسیستم‌ها به نمایش می‌گذارد.

مسائل و راه‌حل‌ها

این جایزه به فیلمی اهدا می‌شود که به بهترین شکل تهدیدات و چالش‌های فعلی را که حیات وحش و محیط زیست با آن مواجه هستند و نتایج اقتصادی- اجتماعی آنها را شرح دهد و همچنین راه‌حل‌هایی ارائه دهد که حفاظت و استفاده پایدار را تضمین می‌کند.

مردم و حیات وحش

این جایزه به فیلمی تعلق می‌گیرد که به بهترین شکل ارتباط بین حیات وحش و مردم، به ویژه کسانی را که در کنار حیوانات وحش و گیاهان زندگی می‌کنند، نشان دهد.

داستان‌های امید

به فیلمی تعلق می‌گیرد که به موثرترین شکل اقدامات افراد یا گروه‌هایی را که متعهد به احیا و حفاظت از حیات وحش و زیستگاه‌هایشان هستند به نمایش می‌گذارد.

صداهای جهانی

جایزه به فیلمی تعلق می‌گیرد که توسط افراد محلی منطقه یا افرادی که موضوع تمرکز فیلم هستند ساخته شده باشد.

کوتاه
این جایزه به بهترین فیلم کمتر از ۱۵ دقیقه تعلق می‌گیرد.

میکرو

این جایزه به بهترین فیلم کمتر از ۵ دقیقه تعلق می‌گیرد.

هیچ هزینه ورودی برای ارسال آثار وجود ندارد. فیلم‌های وارد شده باید از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۷ تکمیل شده باشند. در این جشنواره هم از فیلم‌هایی که تاکنون منتشر نشده‌اند هم از آنهایی که پیش از این ارائه یا پخش شده‌اند، به تمام زبان‌ها استقبال می‌شود. فیلم‌های غیر انگلیسی زبان باید جهت ارائه برای داوران و نمایش فیلم روز جهانی حیات وحش دارای زیرنویس انگلیسی باشند.

فیلم‌های واجد شرایط باید از طریق لینک www.jacksonwild.org یک فرم ورودیه را تکمیل کنند. فیلم‌های وارد شده برای داوری در یک کانال امن و خصوصی Vimeo قرار می‌گیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا