پیشگیری از دیابت نوع ۲ کودکان به کمک ورزش

پژوهشگران "دانشگاه ییواسکیلا"ی فنلاند اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که انجام ورزش‌های هوازی می‌تواند به کودکان در جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ کمک کند. چنین نوع ورزشی حساسیت به انسولین سلول‌ها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین هنگام ورزش، انسولین کمتری لازم است تا سطح قند خون کودکان کنترل شود.

طی این مطالعه پژوهشگران  ۴۵۲ کودک بین ۶ تا ۸ سال را مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه ارتباطات بین آمادگی هوازی، درصد چربی بدن، فعالیت بدنی، زمان تحرک نداشتن و مقاومت به انسولین بررسی شد.

دانشمندان دریافتند که فعالیت بدنی بالا و تحرک زیاد بدون در نظر گرفتن درصد چربی بدن با کاهش مقاومت به انسولین همراه است.

مقاومت به انسولین، شرایطی است که در آن سلول‌های بدن پاسخ مناسبی به انسولین نمی‌دهند و به دنبال آن جذب گلوکز دچار اختلال شده و به طورثانویه باعث افزایش قند خون می‌شود. در حالت مقاومت به انسولین مقدار انسولین تولیدشده در بدن طبیعی و حتی بیشتر از مقدار طبیعی است؛ اما مشکل در پاسخ سلول‌ها به انسولین است. مقاومت به انسولین معمولاً به صورت کشف‌نشده منجر به بروز دیابت نوع ۲ می‌شود.

دکتر "ایرو هاپالا" (Eero Haapala)، پژوهشگر این مطالعه گفت: پیام مهم مطالعه ما این است که فعالیت بدنی بیشتر و زمان کم‌تحرکی کمتر نقش مهمی در پیشگیری از دیابت نوع ۲ در کودکان دارد. برای کودکان چاق، ورزش کردن بسیار مهم است.

یافته‌های این مطالعه در مجله" Medicine & Science in Sports & Exercise "منتشر شد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا