استارلاینر به ایستگاه فضایی نرسید

کپسول استارلاینر بویینگ که روز گذشته به فضا پرتاب شد، در ایستگاه فضایی بین المللی پهلو نمی گیرد. دلیل این امر اختلال نرم افزاری است که سبب شد کپسول چند دقیقه پس از پرتاب در مدار اشتباهی قرار گیرد.

اختلال در زمانبندی این ماموریت سبب شد کپسول مذکور  در بازه زمانی متفاوتی حرکت کند و در نتیجه فعالیت های مربوط به کنترل و مصرف آن زودتر از موعد تعیین شده در پرواز آغاز شود. به همین دلیل سوخت مورد نیاز کپسول برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی تمام شد.

 این یک چالش مهم دیگر در مسیر فعالیت های بویینگ است که هم اکنون با اختلال نرم افزاری دست و پنجه نرم می کند که در جت های مسافری ۷۳۷ مکس این شرکت نیز قبلا مشکل ساز شده بود.

 جیم بریدنستاین  مدیر ناسا  در این باره گفت: اگر فضانوردی در کپسول حضور داشت، احتمالا استارلاینر می توانست به ایستگاه فضایی بین المللی برسد. زیرا فضانوردان آموزش های لازم برای تصحیح اشتباهی را دریافت کرده اند که به مصرف تمام سوخت منجر شد.

 البته به گفته بویینگ، تیم کنترل پرواز توانستند از راه دور کنترل کپسول را برعهده گیرند و آن را در یک مدار ایمن قرار دهند تا به این ترتیب کپسول طی ۲ روز آینده به زمین برگردد.

 جیم چیلتون نایب رییس بویینگ هنگام سخنرانی خود به برنامه برای انتقال کپسول استارلاینر به تاسیسات وایت سند در ایالت نیومکزیکو آمریکا اشاره کرد. او گفت:  کپسول به فضا رفت و در نقطه ای که تعیین شده فرود می آید.

کپسول استارلاینر تنها چند دقیقه پس از پرتاب در نخستین آزمایش بی سرنشین خود در مدار اشتباه قرار گرفت. کپسول بویینگ عصر دیروز همراه یک موشک اطلس V از مقر کیپ کاناورال به فضا پرتاب شد. اما حدود ۳۰ دقیقه پس از پرتاب بویینگ اعلام کرد استارلاینر در موقعیت تعیین شده برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی قرار نگرفته است.

 این درحالی است که طبق قرار داد ناسا در آینده استارلاینر باید فضانوردان را از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی بین المللی ببرد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا