استفاده بهینه صنایع کشاورزی و تبدیلی از آب

آب مغناطیسی از جمله فناوری هایی است که به دلیل تغییرات فیزیکی و شیمیایی می تواند در رفع این مشکل کمک ساز باشد. فناوریی که پیش از این تنها در انحصار چند شرکت اروپایی بود اما اکنون محققان یکی از شرکت های فناور عضو پارک علم و فناوری البرز با ساخت« دستگاه ضد رسوب مغناطیسی در صنعت» و «تجهیز مغناطیس کننده آب و ضد رسوب مغناطیسی» توانسته اند برای نخستین بار در کشور به دانش تولید ضد رسوب های مغناطیسی دست پیدا کنند؛ ضد رسوب هایی که از نظر کیفیت با نمونه های مشابه خارجی برابری می کند و از نظر قیمت نیز بسیار ارزان تر هستند.

رضا بابک، مدیر عامل این شرکت فناور در این خصوص به سیناپرس گفت: محققان این مجموعه برای تحقق این هدف، از هسته نئودیمیوم (N42) استفاده کرده اند. در حالی که هم اکنون دیگر شرکت های فعال ایران در این حوزه از سرامیک استفاده می کنند؛ طرحی که موفق نبوده است.

وی درباره اهمیت اجرای این طرح اظهارداشت: میدان های مغناطیسی به روی آب و نیز ترکیبات کلسیم و منیزیم محلول در آب تاثیر گذاشته و سبب تغییرات فیزیکی در آنها می شود. در نتیجه این تغییرات، نه تنها آب دیگر تمایلی به رسوب گذاری ندارد بلکه قادر است رسوبات آهکی قدیمی تشکیل شده را نیز به مرور زمان پاک کند.

وی افزود: یکی از دستگاه های این شرکت« دستگاه ضد رسوب مغناطیسی» است. این دستگاه با تغییر خواص طبیعی کربنات کلسیم و منیزیم در آب( سختی آب) و تغییر ساختار کریستالی کربنات کلسیم(CAC03) از کلسیت( که تمایل به چسبندگی و رسوب دارد) به آراگونیت و کربنات منیزیم(MGCO3) و از مگنسیت ( تمایل به چسبندگی و رسوب) به دولومیت، سبب می شود تا این ترکیبات تمایل داشته باشند در آب محلول باقی بمانند و به سطوح لوله ها و تجهیزات نچسبند، به این ترتیب هیچ رسوبی تشکیل نمی شود. از سوی دیگر با عبور آب از میدان مغناطیسی دستگاه، کشش سطحی آب کاهش می یابد، به همین دلیل قابلیت نفوذ پذیری آب افزایش یافته و امکان زدودن رسوبات آهکی قبلی فراهم می شود.

وی تصریح کرد: این محصول به دلیل استفاده از ماده اصلی در طراحی و تولید انحصاری است و نمونه مشابهی در داخل کشور ندارد؛ این دستگاه با نوع طراحی خود، نیازی به نصاب نیز ندارد و از نمونه مشابه خارجی بهینه تر است. همچنین این محصول ضمن داشتن جنس بدنه ای از آلومینیوم آلیاژی، قدرت بالایی برای نفوذ پذیری در سیال دارد. کیفیت آن نیز به مراتب بالاتر از نمونه اروپایی بوده و حدود یک بیستم دستگاه خارجی، قیمت دارد.

وی درباره طرح« تجهیز مغناطیس کننده آب و ضد رسوب مغناطیسی» نیز خاطرنشان کرد: همچنین آب مغناطیسی به دلیل تغییرات فیزیکی و شیمیایی آب آبیاری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ هنگام آبیاری گیاهان با آب معمولی، مقدار کمی از عناصر غذایی در آب حل می شوند بنابراین دسترسی گیاه به عناصر غذایی محدود است. همچنین استفاده از آب معمولی لایه های سفید و سخت از بی کربنات کلسیم و کربنات ها روی سطح خاک تشکیل می دهد و تنها بخشی از بی کربنات های کلسیمی توسط آب شسته شده و در خاک نفوذ می کند و سپس روی ریشه گیاه نشست کرده و مانع جذب عناصر لازم توسط ریشه می شود. در نتیجه گیاه مجبور است برای ادامه حیات خود ریشه های اضافی تولید کند که این روند رشد طبیعی گیاه را به خاطر صرف انرژی اضافی مختل می کند.

بابک گفت: در آب مغناطیسی مولکول های آب در واحد حجم افزایش می یابد، در نتیجه میزان حلالیت آب بالا رفته و توانایی آب برای جذب کاتیون ها و آنیون ها افزایش می یابد و مقدار بیشتری از نمک ها به ویژه بی کربنات ها توسط گیاه جذب می شوند.

به گفته وی، افزایش قدرت حلالیت آب و قابلیت جذب عناصر تثبیت شده درخاک، کاهش مصرف کود، قابلیت نفوذ پذیری بالا در خاک و حذف روان آب، بهبود خاک و افزایش نگهداری رطوبت و کاهش مصرف آب، افزایش درصد جوانه زنی و افزایش رشد و باروری گیاه، افزایش سرعت فتوسنتز، کاهش تجمع نمک ها و پاک کردن رسوبات آهکی اطراف ریشه، از بین بردن رسوبات آهکی در تجهیزات و سیستم های آبیاری مکانیزه و قطره ای از جمله مزایای استفاده از آب مغناطیسی است.

وی به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: مشکلات گمرکی، یکی از مسایلی است که همواره ما برای اجرای این طرح با آن مواجه هستیم. از سوی دیگر متاسفانه ما هنوز موفق به تولید نئودیمیوم در داخل کشور نشده ایم زیرا هنوز از سوی تولید کنندگان خصوصی از ما حمایت نکرده اند. اکنون در خاورمیانه نئودیمیوم وجود ندارد، در حالی که ترکیه با واردات خاک از چین، تولید کننده نئودیمیوم است. من تولید گر نیز قادر به تولید نئودیمیوم هستم اما نیاز به سرمایه اولیه دارم که متاسفانه حمایتی در این خصوص انجام نمی شود. در صورت حمایت های لازم، ایران قادر خواهد بود از واردات مگنتیت های نئودیمیوم بی نیاز و حتی صادر کننده آن نیز شود.

وی اظهارداشت: امروزه مگنتیت های نئودیمیوم، کاربردهای فراوانی در صنایع کشاورزی، تبدیلی و مادر، شرکت های کاشی و سرامیک و …. دارند. هم اکنون این کالا به دلیل هیچ گونه کنترلی با قیمت گزاف به فروش می روند و چون صنعت به این کالا نیاز دارد، مجبور به خرید آن هستند.