تجاری سازی ۱۲ هیبرید کرم ابریشم برای سال ۱۴۰۰

رضا صورتی زنجانی با بیان اینکه در بانک ژن کرم ابریشم کشور  ۱۰۸ لاین (واریته) موجود است که در خاورمیانه منحصر به فرد است، افزود: با عملیات اصلاح نژاد و تلاقی در ۹ نسل  ۷۲ لاین جدید تولید شد که بین ۶ تا ۱۲ هیبرید برتر هستند که به کشاورزان معرفی می شوند.

وی اظهار داشت: همچنین طبق برنامه برای سازگاری ۶ تا ۱۲ هیبرید در استان های نوغان‌خیز کشور از جمله خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی ، گلستان و گیلان اقدامات لازم برای بومی سازی انجام می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور از ویژگی های این هیبرید مقاوم بودن نسبت به بیماری پدرین نوغان، افزایش سه تا ۵ کیلوگرمی عملکرد در تولید پیله است تصریح کرد: بومی سازی این هیبریدها در هر استان به بودجه نیاز دارد.

به گفته وی، پیش از این از هشت هیبرید تجاری شده استفاده می کردیم.

زنجانی براین باور است که تجاری سازی این هیبریدها می تواند زمینه خودکفایی تولید در این بخش را ایجاد کند.

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور با بیان اینکه سال گذشته بودجه تخصیصی این مرکز ۷۰۰ میلیون تومان بوده است گفت: برای اجرای برنامه های تحقیقاتی، بودجه این مرکز با توجه به نرخ تورم نیازمند یک رشد ۴۰ درصدی است.

به گفته وی، پیشنهاد ردیف بودجه مستقل این مرکز به کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس و دولت ارایه شده که در دست پیگیری است.

زنجانی با اشاره به اینکه بخش عمده تولید نوغان مربوط به استان گیلان است، گفت: اما پرورش کرم ابریشم در ۲۲ استان کشور انجام می شود.

وی اضافه کرد: به دلیل اصلاح سیاست‌های توزیع تخم نوغان، نحوه مدیریت، آموزش و ترویج و همچنین افزایش قیمت پیله تر تولید کرم ابریشم امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، قیمت هر کیلوگرم پیله تر ابریشم امسال ۷۰ هزارتومان شد درحالی که نرخ این محصول در سال ۹۷  بین ۲۵ تا ۳۰ هزارتومان به فروش می رسید که دو برابر رشد را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

منبع: ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا