رصدخانه ها داده های خود را به اشتراک می گذارند

شاهد آن هستیم که در سال های اخیر اقدامات و جنب و جوش های مثبتی در سطح رصدخانه های کشور اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان فضایی ایران در رابطه با اهمیت این مقوله در گفتگو با سیناپرس گفت: همانطور که می دانید علم نجوم قدمتی هزار ساله در ایران دارد و به عنوان مثال خوارزمی در ۱۲۰۰ سال پیش دانش جبر را پایه گذاری و دقیق‌ترین نقشه جهان را در زمان خود تولید کرد. ابوریحان بیرونی در هزار سال پیش قطر کره زمین و طول و عرض جغرافیایی را از طریق ستارگان محاسبه کرد.

خیام در ۹۰۰سال پیش تقویم شمسی را احیا و زمان دقیق نوروز را محاسبه کرد. خواجه نصیرالدین طوسی در حدود ۸۰۰ سال پیش رصدخانه مراغه را به عنوان یک دانشگاه و مرکز تحقیقاتی تاسیس کرد و افتخارات بیشماری در این حوزه توسط ایرانیان کسب شده است.

مرتضی براری تصریح کرد: در واقع در عرصه نجوم که از آن به عنوان نسل اول فضا یاد می شود، ایران همواره سرآمد و پیشتاز بوده است. در آن زمان رصدخانه‌ها به عنوان یک مرکز علمی فعالیت می کرده‌اند. رصدخانه‌ها به نوعی درگاه ورود به آسمان هستند و برای توسعه علوم فضایی و اکتشافات فضایی از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

سازمان فضایی نیز حوزه نجوم و اکتشافات فضایی را به عنوان یکی از سرفصل‌های اصلی نقشه راه حوزه فضایی در دستور کار خود دارد و با استفاده از توان علمی و تخصصی این حوزه در حال تدوین سند آن است تا بتواند در این عرصه نقشی جدی و موثر را ایفا کند.

وی با بیان اینکه در کشور نیز هم اکنون رصدخانه‌های متعددی مشغول به فعالیت‌های نجومی حرفه‌ای و آماتور هستند، گفت: در هر کدام از آنها ظرفیت‌های زیرساختی و علمی مناسبی وجود دارد که با شبکه سازی آنها و پیوند دادن آنها با یکدیگر می توان این توانمندی را چند برابر کرده و در دسترس همگان قرار داد. به گزارش سیناپرس ، از طرفی دیگر نیز ایران کشوری پهناور با ظرفیت‌های جغرافیایی کم نظیر است. آسمانی بسیار مناسب و بکر در  مناطق مختلف کشور وجود دارد که به عنوان یک نعمت و ثروت خدادادی محسوب می شود که با این اقدام می‌توان دسترسی همگان به این ظرفیت را مهیا کرد.

براری ادامه داد: ضمن اینکه، رصدخانه ها علاوه بر اینکه می توانند به عنوان یک مرکز علمی محسوب شوند همزمان می توانند کارکردی عمومی و ترویجی داشته باشند و چه بسا در گذشته نیز به همین گونه بوده است. در اسناد بالادستی هم برای ترویج و معرفی اسرار و عظمت خلقت توصیه شده شده است که یکی از بهترین درگاه‌های کشف اسرار خلقت همین رصدخانه‌ها هستند. ضمنا مردم ایران علاقه وافری به این حوزه دارند و به گونه‌ای حوزه نجوم در زندگی مردم جاری است.

وی اظهار کرد: بنابراین، می توان با ایجاد یک شبکه یکپارچه رصدخانه‌های علاوه بر به اشتراک گذاری زیرساخت‌ها و دستاوردهای علمی، این فرصت را در اختیار مردم قرار داد تا از بستر رصدخانه‌ها استفاده کنند.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به نقش این سازمان در این حوزه به سیناپرس گفت: سازمان فضایی ایران به عنوان یک نهاد بالادستی و حاکمیتی سعی می کند تا زمینه‌ساز شکل‌گیری این بستر باشد و در این مسیر توانمندی‌های علمی و زیرساختی سازمان نیز در اختیار تمام منجمان و علاقمندان خواهد بود. ضمن اینکه سازمان فضایی نیز حوزه نجوم و اکتشافات فضایی را به عنوان یکی از سرفصل‌های اصلی نقشه راه حوزه فضایی در دستور کار خود دارد و با استفاده از توان علمی و تخصصی این حوزه در حال تدوین سند آن است تا بتواند در این عرصه نقشی جدی و موثر را ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها نیز همواره در عرصه های علمی و پژوهشی موتوری محرک و پیشتاز بوده‌اند و با تربیت نیروی انسانی متخصص خدمات شایانی را به کشور ارائه کرده‌اند، گفت: در این حوزه هم با توجه به ظرفیت‌های بالای علمی و پژوهشی موجود در دانشگاه‌ها، می توان نقشی اساسی و موثر برای آنها متصور بود. علاوه بر این ظرفیت‌های زیرساختی هم در اغلب دانشگاه‌های کشور وجود دارد که با به اشتراک گذاری این زیرساخت‌ها و دانش علمی موجود در آنها می توان به شبکه‌ای گسترده و توانمند در این حوزه دست پیدا کرد.

براری ادامه داد: تا کنون رصدخانه‌ها فعالیت‌های بسیار مثبت و تاثیر گذاری داشته‌اند. اما این ظرفیت که بتوان این داشته‌ها را به اشتراک گذاشت وجود نداشته و یا در تمام رصدخانه‌ها موجود نبوده‌است. ضمنا با توجه به پیشرفت فناوری، باید با استفاده بهینه از آن شرایط را چه برای فعالیت علمی و چه برای برنامه‌های آموزشی و ترویجی به گونه‌ای فراهم کرد که بیشترین بهره‌برداری را بتوان به دست آورد و این فرصت را در اختیار همگان قرار داد تا بنا بر علاقه و هدف خود و به دور از مشکلات جغرافیایی از رصدخانه ها استفاده کنند.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا