تلسکوپ فضایی اروپا پرتاپ شد

آژانس فضایی اروپا تلسکوپ "چئوپس" خود را با هدف ماموریتی انجام مطالعات دقیق پیرامون سیارات فراخورشیدی دور دست کشف شده توسط تلسکوپ‌های فضایی قبلی مانند "کپلر" و "تس" با موفقیت به فضا فرستاد.

این تلسکوپ فضایی سوار بر موشک "Soyuz-Fregat" به مدار تحویل داده شد. این موشک همچنین حامل یک ماهواره رصد زمین برای ایتالیا و سه تاسواره بود.

"چئوپس" اولین ماهواره آژانس فضایی اروپا است که به جستجوی جهان‌های بیگانه در حال گردش به دور ستاره‌های دور دست اختصاص داده شده است. این تلسکوپ نگاه خود را بر ستارگانی خیره خواهد کرد که قبلاً میزبان سیاره‌هایی تشخیص داده شده‌اند که از نظر اندازه بین زمین خودمان و نپتون هستند.

هنگامی که یک سیاره در راستای نگاه این تلسکوپ از جلوی ستاره خود عبور می‌کند، "چئوپس" با استفاده از نورسنج دقیق خود اندازه گیری‌های دقیقی از اندازه آن جرم آسمانی انجام می‌دهد.

دانشمندان با تلفیق اطلاعات اندازه این سیاره‌ها و اندازه گیری جرم آنها و استتفاده همزمان از اطلاعات سایر رصدخانه‌ها می‌توانند میانگین چگالی جهان را محاسبه کنند. همچنین می‌توانند ترکیب و ساختار آنها را مدل سازی کنند و حتی روشن کنند که آیا ممکن است محیط مناسبی برای حمایت از زندگی فرازمینی باشند یا خیر.

این ماهواره خورشیدی همچنین به روشی مشابه با نحوه درک شخص روی زمین از هلال ماه، تغییرات را در نحوه بازتاب نور ستاره توسط سیارات در چند مرحله از مدار خود مشاهده خواهد کرد. دانشمندان امیدوارند این مشاهدات به شناخت بیشتر فرآیندهای حاکم بر انتقال گرما از روز به شب کمک کند و از این رو ویژگی‌های خاصی از جو این سیاره‌ها مانند وجود ابرها و حتی ترکیب آنها را آشکار کند.

"چئوپس" فقط یک بار می‌تواند عبور سیاره از جلوی ستاره میزبان خود را مشاهده کند، بنابراین مسئولان این ماهواره باید مراقب باشند که حداکثر دستاورد علمی ممکن را از آن حاصل کنند. خوشبختانه از آنجا که این کار جدیدی نیست، دانشمندان می‌دانند که چه موقع و به چه صورت باید سیاره را رصد کنند. این به ماهواره اجازه می‌دهد تا این کار در حداقل زمان ممکن انجام شود و در عین حال، مشاهدات را به حداکثر برساند.

در حالی که اکتشافات انجام شده توسط "چئوپس" به خودی خود هیجان انگیز خواهد بود، برای اهداف انتخابی نسل‌های بعدی تلسکوپ‌های فضایی نظیر تلسکوپ فضایی "جیمز وب" نیز ارزشمند خواهد بود.

همانطور که اشاره شد، دماغه موشک حامل "چئوپس" میزبان ماهواره ایتالیایی موسوم به "Cosmo-SkyMed" که نسل دوم ماهواره‌های رصد زمین است و همچنین سه تاسواره دیگر بود.

این موشک از سکوی پرتاب "کورو"(Kourou" در گویان فرانسه به فضا پرتاب و موفق به انجام ماموریت خود شد.

موشک "Fregat" که عضو نسبتا جدید خانواده پرتابگر "سایوز" است، در سال 2000 با هدف گسترش قابلیت‌های این موشک پیر روسی تایید شده بود.

طی ای ماموریت، ماهواره "Cosmo-SkyMed" ایتالیا اولین ماهواره‌ای بود که 22 دقیقه و 44 ثانیه پس از پرتاب در مدار مستقر شد. کمی بیش از دو ساعت بعد نیز "چئوپس" از "Fregat" جدا شد و در مدار قرار گرفت و سیگنال این ماهواره خیلی زود توسط ایستگاه "New Norcia" متعلق به آژانس فضایی اروپا در استرالیا دریافت شد. سپس سه تاسواره در مدارهای خود قرار گرفتند.