یوگا مغز را جوان می کند

یک بررسی علمی که در وب سایت دانشگاه ایلینویز (UI) منتشر شده، شواهدی را ارائه می‌دهد که یوگا بسیاری از همان ساختارها و عملکردهای مغزی را که از ورزش هوازی بهره می‌برند، تقویت می‌کند.

این بررسی در ۱۱ مطالعه رابطه بین تمرین یوگا و سلامت مغز متمرکز شده است؛ پنج مورد از این پژوهشگران، افراد بدون سابقه در تمرین یوگا را در یک یا چند جلسه یوگا در هفته طی یک دوره ۱۰ تا ۲۴ هفته مشغول کرده و سلامت مغز را در آغاز و پایان مداخله مقایسه کرده‌اند. مطالعات دیگر اختلافات مغزی را بین افرادی که مرتباً یوگا تمرین می‌کنند و کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند، اندازه گیری کردند.

در هر یک از این مطالعات از تکنیک‌های تصویربرداری از مغز مانند MRI، عملکردی یا توموگرافی کامپیوتری انتشار تک فوتون استفاده شده است.

Neha Gothe، یکی از محققان این پژوهش می‌گوید: از این ۱۱ مطالعه، ما بعضی از مناطق مغز را شناسایی کردیم که به طور مداوم به وجود می‌آیند. 

گوت گفت: ما شاهد افزایش حجم هیپوکامپ با تمرین یوگا هستیم؛ بسیاری از مطالعات که به تأثیرات مغزی ورزش هوازی پرداخته‌اند، افزایش مشابهی در اندازه هیپوکامپ با گذشت زمان نشان داده‌اند.

گوته گفت که هیپوکامپ در پردازش حافظه نقش دارد و با افزایش سن شناخته می‌شود؛ این ساختار همچنین برای نخستین بار در زوال عقل و بیماری آلزایمر تحت تأثیر قرار دارد.

در همین حال، آمیگدال، ساختار مغزی که به تنظیم عاطفی کمک می‌کند در تمرین کنندگان یوگا بیشتر از همسالان خود که تمرین یوگا نمی‌کنند، است.

گوته تأکید می‌کند: یوگا از نظر طبیعت هوازی نیست، بنابراین باید مکانیسم‌های دیگری نیز وجود داشته باشد که منجر به این تغییرات مغزی شود.

گوته گمان کرد که تقویت تنظیم عاطفی کلیدی در تأثیرات مثبت یوگا بر مغز است؛ مطالعات، استرس در انسان و حیوان را به کاهش هیپوکامپ و عملکرد ضعیف‌تر در تست‌های حافظه مرتبط می‌سازد.

وی گفت: ما دریافتیم افرادی که هشت هفته یوگا انجام داده بودند ، پاسخ کورتیزول ضعیف به استرس داشتند که با عملکرد بهتر در تست‌های تصمیم گیری، تغییر وظیفه و توجه همراه بود.

تمرین یوگا به بهبود تنظیم عاطفی برای کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند و به نظر می‌رسد عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

محققان خاطرنشان کردند: در مورد اثرات یوگا بر مغز نیاز به تحقیقات بیشتر و جدی‌تر وجود دارد.این بررسی در مجله «Brain Plasticity» منتشر شده است.

منبع:فارس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا