مارس 2020 راه افتاد

مریخ نورد مریخ "مارس 2020"(Mars 2020) پس از گذشت شش ماه از دریافت چرخ‌های خود، اکنون نخستین رانندگی خود را با موفقیت به پایان رسانده است.

"ریچ ریبر" مهندس اصلی این پروژه می‌گوید که این مریخ نورد، مجوز رانندگی خود را کسب کرده است.

طبق اعلام آزمایشگاه JPL ناسا که وظیفه ساخت این مریخ نورد را بر عهده دارد، "مارس 2020" در اولین آزمون حرکتی خود از آزمایش فرمان پذیری، چرخش و رانندگی در 3 مرحله بر روی سطوح شیب‌دار کوچک پوشیده از یک تشک مخصوص کنترل استاتیک سربلند بیرون آمد.

اولین رانندگی این مریخ نورد در یک ماراتن 10 ساعته اتفاق افتاد که نشان داد همه سیستم‌های آن به خوبی کار می‌کنند.

ریبر در بیانیه‌ای گفت: این آزمایش نشان داد که این مریخ نورد می‌تواند وزن خود را تحمل کند و بسیاری از کارکردهای ناوبری خودران را برای اولین بار نشان داد. این یک نقطه عطف مهم برای "مارس 2020" است.

تیم زمینی این مریخ نورد خوشبین است که حالا که این کاوشگر بر روی زمین که از گرانش بسیار قوی‌تری نسبت به مریخ برخوردار است، خود را به خوبی هدایت می‌کند، بتواند بر روی سیاره سرخ نیز همین عملکرد را داشته باشد.

"مارس 2020" پس از فرود به سطح مریخ در سال 2021 باید مسیرهای زیادی را بپیماید. سازندگان، آن را به دوربین‌های بسیار بهتری(با وضوح بالاتر و وسعت دید بیشتر) نسبت به نسخه‌های قبلی و یک رایانه اضافی برای قدرت بیشتر در پردازش تصاویر و تهیه نقشه‌ها و همچنین نرم افزاری پیشرفته‌تر برای پیمایش خودکار سطح مریخ مجهز کرده‌اند.

این تجهیزات به "مارس 2020" این قدرت را می‌دهند که به طور متوسط 200 متر در روز حرکت کند تا به دنبال نشانه‌های حیات باشد و به شناخت بیشتر بشر از آب و هوا و خاک شناسی سیاره سرخ کمک کند.