امکان ذخیره‌سازی بافت بندناف در کشور فراهم شد

دکتر مرتضی ضرابی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سلول‌های بنیادی مزانشیمی موجود در بافت بند ناف را می‌توان در درمان بیماری‌های غیر خونی از جمله اعصاب اطفال استفاده کرد که براساس آخرین یافته‌های علمی، این سلول‌ها راهکاری موثر برای بهبود این نوع بیماری‌ها می‌باشد.

وی، پرده جنینی را یکی دیگر از ضایعات زایمانی اعلام کرد و گفت:  پرده جنینی یا پرده آمنیوتیک که بعد از به دنیا آمدن نوزاد از بدن مادر خارج و دور ریخته می‌شد، برای زخم‌های دیابتی و سوختگی‌ها و جراحی‌ها قابل استفاده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان اظهار داشت: فرآوری آن در این مجموعه انجام شده و در حال اخذ مجوز هستیم تا آن را به عنوان یک محصول درمانی وارد بازار کنیم.

 

بیش از ۱۲۰ هزار نمونه خون بند ناف ذخیره سازی شده است

ضرابی، به روند روبه رشد ذخیره‌سازی خون بند ناف در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هزار نمونه خون بندناف در بانک خون بندناف رویان ذخیره شده و این روند با قوت ادامه دارد.

وی ادامه داد: هرچند در کشورهای اطراف ما نیز بانک خون بند ناف وجود دارد اما عمدتا توسط کمپانی‌های آمریکایی و اروپایی ایجاد شده است.

ضرابی با اشاره به اینکه خون بند ناف به عنوان زباله بیولوژیک تا سال های اخیر دورریخته می‌شد، گفت: در سلول‌های بنیادی خون بند ناف ظرفیت درمان بیش از ۸۰ بیماری و جود دارد که در حال حاضر بیشترین کاربرد آن در بیماری‌های خونی مانند تالاسمی، انواع سرطان‌های خون و نقص سیستم ایمنی است.

وی به دفاتر نمایندگی داخلی و خارجی این مجموعه اشاره کرد و گفت: ۳۱ نمایندگی داخلی و ۲ نمایندگی خارجی در اقلیم کردستان و شهر مسقط کشور عمان داریم و در حال افزایش تعداد نمایندگی‌های خارجی هستیم.

 

ذخیره سازی نزدیک به شش میلیون نمونه خون بند ناف در ۲۵۰ بانک خصوصی دنیا

وی با اشاره به اینکه بانک‌های خون بند ناف در دنیا توسعه پیدا کردند، ادامه داد: ذخیره سازی نزدیک به شش میلیون نمونه در ۲۵۰ بانک خصوصی دنیا صورت گرفته و این تعداد با شتاب در حال افزایش می‌باشد.

ضرابی ادامه داد: بیش از ۸۰۰ هزار نمونه خون بند ناف در ۱۲۰ بانک خون بند ناف عمومی دنیا ذخیره سازی شده است. عمدتا بانک‌های عمومی در دنیا توسط مراکز خیریه و دولت‌ها حمایت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه کارآزمایی‌های بالینی با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف در دنیا در حال انجام می‌باشد که بسیار قابل توجه است، افزود: بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی برای بیماری‌های اطفال و بزرگسالان در حال انجام است.

ضرابی افزود: بیماری‌های فلج مغزی، اوتیسم، ناهنجاری‌های قلبی، دیابت در اطفال و سکته مغزی، آلزایمر و پارکینسون در بزرگسالان جزو بیشترین کارآزمایی بالینی است که در این حوزه درحال انجام می‌باشد، این موضوع نشان دهنده توجه دنیا به مقوله خون بند ناف است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا