آیا سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث چاقی می شود؟

دکتر محمدابراهیم پارسانژاد، متخصص زنان و زایمان در این خصوص گفت: یکی از شایع ترین اختلال هورمونی در میان زنان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCO) است.

وی« بی نظمی و کاهش سیکل ‌های قاعدگی»، «مشکلات ناباروری»، «آکنه یا جوش صورت»، «پوست چرب یا شوره سر»، «موهای زائد (هیرسوتیسم) در صورت، سینه و شکم»، «طاسی یا کم پشت شدن موهای سر با الگوی مردانه» و «اضافه وزن» را از مهمترین نشانه‌ های ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دانست و افزود: یکی از علایم شاخص این اختلال، وجود تخمدان های بزرگ حاوی تعداد زیادی کیست کوچک است؛ این کیست ها در لایه بیرونی هر تخمدان قرار دارند.

وی افزود: در این سندرم، سطح هورمون های زنانه (استروژن، پروژسترون، LH  و FSH) دچار بی تعادل شده و باعث افزایش هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها) و انسولین و همچنین بروز علایمی مانند بی نظمی ‌های قاعدگی، موی زاید، آکنه و چاقی می‌ شود.

به گفته دکتر مجید حسن قمی، نایب رئیس انجمن تغذیه ایران، چاقی موضعی در برخی موارد باعث ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌ شود که این مشکل با دریافت رژیم مناسب برطرف خواهد شد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه می توان با تغذیه سالم بروز عوارض سندرم پیش از قاعدگی و یائسگی در دوران میانسالی را کاهش داد، گفت: زنان باید با توجه به مکانیسم بدن و نیاز جسمی به نوع تغذیه خود توجه کنند؛ در سفره غذایی زنان باید همه گروه‌ های غذایی گنجانده شود. همچنین همه افراد ۱۸ تا ۶۴ ساله باید پنج روز در هفته حداقل به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنند.

به گفته دکتر سهیلا انصاری‌ پور، فلوشیپ ناباروری، مطالعات نشان می‌ دهد پیدایش این سندرم نیازمند وجود یک زمینه ارثی است اما عوامل محیطی مانند رژیم غذایی، عادات افراد (مانند مصرف سیگار و الکل، بی‌ تحرک)، استرس و حتی خواب نا منظم می‌ تواند منجر به تشدید علائم این سندرم شود.

این عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا یادآور شد: برخی مطالعات نیز نشان داده اند که شیوع سندرم تخمدان پلی ‌کیستیک به علت استفاده از افزودنی ‌های هورمونی به مواد غذایی نسبت به سال‌ های قبل افزایش یافته است. هم اکنون میزان کمبود ویتامین D در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیز بالاست؛ مطالعات دیگر نشان داده اند که افزودن Vitamin D به پروتکل دارویی افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی ‌کیستیک منجر به بهبود باروری و کیفیت تخمک‌ ها در افراد مبتلا شده است.

رابطه اپی ژنتیک و سندروم تخمدان پلی کیستیک

یکی از مهمترین ویژگی های این بیماری هایپر آندروژنیسم(Hyperandrogenism ) یا مقدار بالای آندروژن در بدن است.

شهرزاد قاضی سعیدی، دانش آموخته دانشگاه علم و فرهنگ با راهنمایی دکتر پروانه افشاریان و دکتر مریم شاه حسینی، طی پژوهشی به این نتیجه رسیده که اپی ژنتیک (تغییرات مولکولی پایدار در طول تقسیمات سلولی بدون ایجاد تغییر در توالی مولکول های DNA) در بیان ژن این بیماری تاثیر بسزایی دارد به طوری که مارک های مهم سرکوبگر بیان ژن در ناحیه تنظیمی این ژن در بیماران PCOS نسبت به گروه کنترل مشهودتر است.

همچنین او در این پژوهش به این نتیجه رسیده است که پاسخی به درمان هیچکدام از قطعات اگزون 7 و توالی تکراری TTTA اینترون 4 معنی دار نیست. در اینترون 2 نیز افرادی که ژنوتیپ AAA دارند به درمان پاسخ کمتری می دهند. در مقایسه اثر دارو نیز مشخص شد که این افراد به داروی لتروزول بهتر جواب می دهند.

گفتنی است، اگزون ها توالی ‌های نوکلئیک اسیدی هستند. اینترون‌ ها نیز به چهار دسته طبقه ‌بندی می ‌شوند. اینترون‌ ها یا میانه‌ها بخش‌هایی از ژنوم هستند که در فرایند رونویسی رمزهای DNA، رونوشت از روی آن‌ ها انجام می‌ پذیرد اما در فرایند پیرایش به کمک آنزیم پیرایشگر برداشته می ‌شوند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا