خطر ابتلا به دیابت نوع 2با غذای فرآوری شده

 مواد غذایی فوق‌ فرآوری‌شده مانند نوشیدنی‌های شیرین و گوشت‌های فرآوری‌شده از عناصر اصلی رژیم‌های غذایی امروزی هستند. حال نتایج یک مطالعه جدید حاکی از آن است که مصرف بیش از اندازه مواد غذایی فوق ‌فرآوری‌شده می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را به شدت افزایش دهد.
براساس یافته‌های مطالعات پیشین، مصرف غذاهای فوق‌ فرآوری‌شده با افزایش خطر مرگ و افزایش ابتلا به بیمار‌ی‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد. حال دانشمندان در مؤسسه پزشکی جاما به بررسی ارتباط میان رژیم غذایی سرشار از مواد فوق فرآوری‌شده و ابتلا به دیابت پرداخته‌اند.
در این مطالعه با بررسی ۲۱ هزار و ۸۰۰ مرد و ۸۲ هزار و ۹۰۷ زن مشخص شد که نرخ ابتلا به دیابت نوع دوم در افرادی که کمترین میزان مصرف مواد غذایی فوق فرآوری‌شده را دارند ۱۱۳ در ۱۰۰ هزار نفر در سال است. در حالی که این نرخ در افرادی که مصرف مواد غذایی فوق فرآوری‌شده بالایی دارند ۱۶۶ در ۱۰۰ هزار نفر در سال است.
به گفته گروه تحقیقاتی، افزایش ۱۰ درصدی غذاهای فوق فرآوری‌شده در رژیم غذایی خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را ۱۵ درصد افزایش می‌دهد. این یافته‌ها حتی با در نظر گرفتن عواملی چون چاقی و میزان فعالیت بدنی فرد نیز تغییری نمی‌کند. به‌عبارت دیگر در صورت افزایش مصرف مواد غذایی فوق فرآوری‌شده خطر ابتلا به دیابت نوع دوم افزایش می‌یابد، افزایش و کاهش وزن و فعالیت بدنی نیز تأثیری در این امر ندارد.

منبع:آنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا