آغاز فعالیت صفحه ویکی پدیا فارسی

  • آغاز فعالیت صفحه ویکی پدیا فارسی

ویکی‌پدیای فارسی نام یکی از دانشنامه‌های فارسی‌زبان در اینترنت است. ویکی‌پدیای فارسی یکی از نسخه‌های ویکی‌پدیا، از پروژه‌های بنیاد ویکی‌مدیا است. ویکی‌پدیا پروژه بزرگی است که هدف آن ساخت دانشنامه‌هایی با محتوای آزاد با مشارکت همگان و به همه زبان‌های ممکن است.  این دانشنامهٔ فارسی ۱۴ سال پیش (دقیقاً در ۲۸ آذر ۱۳۸۲ /۱۹ دسامبر ۲۰۰۳) فعالیت خود را آغاز کرد و حجم آن در حدود یک‌سالگی به ۱۰۰۰ مقاله رسید.

ویکی‌پدیای فارسی از نظر ژرفای دانشنامه (تعداد ویرایش‌ها در نوشتارها)، که از نشانه‌های کیفیت نسخه‌ها و میزان به‌روزرسانی صفحه‌هاست، با داشتن شاخص ژرفای ۲۱۵، در جایگاه ششم در میان ویکی‌پدیاهای دارای بین ۱۰۰٬۰۰۰ و ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ مقاله قرار دارد. شاخص ژرفا معیاری است که از حاصل‌ضرب میانگین ویرایش برای هر نوشتار در نسبتِ صفحه‌های غیرنوشتاری به نوشتارها گرفته می‌شود و یک معیار برای سنجش کیفیت دانشنامه است.  همچنین، ویکی‌پدیای فارسی با ۷۷۸٬۶۱۵ کاربرِ ثبت‌نام‌کرده، در رده پانزدهم ویکی‌پدیاها، از لحاظ شمار کاربرانِ فعال در ردهٔ سیزدهم، و از جهت شمار مدیران (۳۳ مدیر) در ردهٔ هفدهم جای دارد.

  • تولد اریک آلن کرنل

اریک آلن کرنل متولد ۱۹ دسامبر ۱۹۶۱ است. وی یک فیزیک‌دان آمریکایی باود در سال ۱۹۹۵ توانست چگالش بوز-اینشتین را تشریح کند و در سال ۲۰۰۱ به همراه ویمن و ولفانگ کترله به طور مشترک برنده جایزه نوبل فیزیک شد.

  • تولد آلبرت آبراهام مایکلسون

آلبرت آبراهام مایکلسون  متولد ۱۹ دسامبر ۱۸۵۲ بود.وی فیزیک‌دان آمریکایی روس‌تبار بود، بیشتر به خاطر فعالیت‌هایش در اندازه‌گیری سرعت نور و آزمایش مایکلسون-مورلی مشهور است. او در سال ۱۹۰۷ جایزه فیزیک نوبل را دریافت کرد و اولین آمریکایی بود که موفق به دریافت جایزه نوبل در علوم شد.وی  ۹ مه ۱۹۳۱ درگذشت.

  • درگذشت رابرت اندروز میلیکان

رابرت اندروز میلیکان متولد ۲۲ مارس ۱۸۶۸ بود.وی فیزیکدان برجسته آمریکایی بود.  میلیکان دانش‌آموخته دانشگاه کلمبیا، و عضو هیئت علمی دانشگاه کلتک بود.  وی برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۲۳ است.  میلیکان برای اولین بار توانست بار الکترون را توسط آزمایش قطره روغن اندازه‌گیری کند.او ۱۹ دسامبر ۱۹۵۳ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا