دستگاه‌ها نیازها را دقیق اعلام کنند

 دکتر مسعود برومند در هشتمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور با تأکید بر اینکه توسعه مرزهای دانش همچنان یکی از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت علوم است، افزود: زیرساخت نوآوری و تجاری‌سازی، توسعه علمی است و در این مسیر کیفیت بر کمیت برتری دارد.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در کشور، با تأکید بر اینکه نمی‌توان بر روی چالش‌هایی مانند آلودگی هوا چشم‌ها را بست، خاطر نشان کرد: در این مسیر این سوال مطرح است که آیا با روشی که تاکنون به این نقطه رسیده‌ایم تا پنج سال دیگر می‌توانیم ارائه دهیم یا خیر؟ پاسخ من منفی است و ما نباید در سازمان‌های خود منتظر باشیم تا نیازها و کارفرمایان به سراغ ما بیایند چرا که هیچ گاه این امر رخ نخواهد داد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اختصاص یک درصد بودجه‌های پژوهشی دستگاه‌ها به امر پژوهش یادآور شد: تاکنون 7500 قرارداد منعقد شده که برخی از این پروژه‌ها با تأخیر انجام شده و برخی از آن‌ها مسکوت مانده‌اند.

برومند یادآور شد: از این تعداد پنج هزار پروژه انجام شده که برخی از آن‌ها راکد و یا انصراف داده‌اند، این در حالی است که باید در تعریف پروژه‌ها دقت لازم صورت گیرد چرا که راکد ماندن و توقف پروژه به معنای هدررفت اعتبارات است.

وی با تأکید بر لزوم تدوین روش‌های جدید برای انجام طرح‌ها یادآور شد: در این راستا از دانشگاهیان و محققان درخواست می‌شود که اگر الگوی جدیدی را در این راستا دارند به ما ابلاغ کنند چرا که با یک الگوی واحد نمی‌توان برای همه استان‌ها برنامه‌ریزی کرد ضمن آنکه پروژه‌هایی که تعریف می‌شوند باید اثربخشی لازم را داشته باشند.

معاون پژوهشی وزارت علوم از تدوین سند علم و فناوری برای 10 استان به صورت پایلوت خبر داد و گفت:‌ در اجرای این طرح استان‌ها درگیر شدند و این گونه نبوده است که ما در تهران برای سایر استان‌ها سند علم و فناوری تدوین کنیم.

برومند با تأکید بر ضرورت توجه به توسعه همگن با بیان اینکه مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم ناشی از توسعه ناهمگن است، یادآور شد: برای اشتغال روستایی اعتبارات زیادی در نظر گرفته شده ولی اجرای چنین طرح‌هایی نیاز به یک برنامه دارد. این گونه نباید تصور شود که همه مشکلات را بتوان با راه‌اندازی استارت‌آپ رفع کرد بلکه نیاز به طرحی مبتنی بر مطالعات جامع داریم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه تستا در نمایشگاه بین‌المللی تهران یادآور شد: برخی از نیازهای اعلام شد بسیار متنوع بوده به گونه‌ای که در این نمایشگاه اعلام شد که کانال‌های فاضلاب بسیار سست هستند و وقتی نیروی انسانی وارد آن می‌شود فرو می‌ریزد. همچنین از چالش انتشار بوی نامطبوع سخن راندند ولی این سوال مطرح می‌شود که چرا ما به جای طراحی و ساخت ربات فوتبالی به سمت ساخت ربات‌هایی نرویم که فعالیت پایش لوله‌های فاضلاب را انجام می‌دهند.

برومند با بیان اینکه در تلاش هستیم تا رساله‌ها به سمت نیازهای کشور حرکت کنند، اظهار کرد: طبق قانون رونق تولید دانشگاه‌ها اگر رساله تحصیلات تکمیلی را در جهت حل مشکلات کشور اجرایی کنند براساس آیین‌نامه‌ها به اعضای هیأت علمی امتیاز بیشتری اعطا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در این مسیر بزرگترین چالش ما تأیید نیازها است از این رو از دستگاه‌ها درخواست می‌شود که نیازها و اولویت‌های خود را به صورت دقیق و شفاف اعلام کنند و همچنین بودجه‌های پژوهشی باید در بخش‌هایی تزریق شود که نیازها به صورت دقیق اعلام شده باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا