دانشگاه صنعتی اصفهان، چهارمین مرکز علمی پرمقاله دنیا درحوزه «طیف سنجی تحرک یونی»

 دکتر محمد تقی جعفری، عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان، با اعلام این خبر اظهار کرد: در این رده‌بندی، محققان دانشکده شیمی این دانشگاه که طی سالیان متمادی تحقیقات ویژه‌ای در زمینه طیف سنجی تحرک یونی (IMS) انجام داده‌اند، پس از دو دانشگاه ایلتی واشنگتن و ایندیانا و آزمایشگاه ملی «پاسیفیک نورث وست» ایالات متحده، جایگاه چهارم جهان را کسب کردند.

وی با اشاره به مقالات نمایه شده محققان کشورهای مختلف دنیا در پایگاه جهانی اسکوپوس در حوزه طیف سنجی تحرک یونی (IMS) تصریح کرد: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران پس از کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس، کانادا و چین، ششمین کشور برتر دنیا در این حوزه مهم معرفی شده است.

عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: پژوهش‌های محققان دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان بر مبنای بهره‌برداری از دستگاه طیف سنج تحرک یونی (IMS) که برای نخستین بار در سال 1368 دانش طراحی و ساخت آن در این دانشگاه بومی‌سازی شد، صورت گرفته است.

جعفری با تأکید بر دانش فنی بسیار پیشرفته این دستگاه افزود: دستگاه طیف سنج تحرک یونی (IMS) بر اساس یونیزه کردن ترکیبات شیمیایی و جداسازی و شناسایی یون‌های حاصل در فشار اتمسفر عمل می‌کند و در شناسایی و آنالیز کمی انواع مواد شیمیایی شامل مواد مخدر، مواد منفجره، سموم کشاورزی و سایرآلاینده‌های گازی کاربرد دارد.

وی به بومی‌سازی دانش فنی و ساخت انواع مختلف دیگری از این دستگاه پیشرفته توسط محققان دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان اشاره کرد و افزود: بدین ترتیب ضمن غلبه بر تحریم‌های ایجاد شده در ارایه این دستگاه به کشور، نیازمندی دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی دیگر نیز در این خصوص برطرف شد.

عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: با انجام تحقیقات گسترده محققان شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان به منظور ارتقای این فناوری ارزشمند و دستیابی به کاربردهای جدید آن و تولید مقالات متعدد علمی پژوهشی بر این مبنا، ایران در زمره پیشتازان و دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های جهان در تولید علم در حوزه "طیف سنجی تحرک یونی" معرفی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا