اکنون در عصر چهارم فضا هستیم

در این نشست رئیس پژوهشگاه فضایی با بیان اینکه این همایش و رویدادهای مشابه، بستری مناسب برای افزایش تعامل بین متخصصان و بخش فضایی کشور ایجاد خواهد کرد، گفت: عمده مقالاتی که امسال ارائه شده بیشتر بر مسائل فنی تمرکز دارد و امیدوارم برای سال بعد مسائل راهبردی در اولویت قرار گیرد.

حسن صمیمی افزود: اکنون در عصر چهارم فضا هستیم؛ عرصه‌ای که دیگر دولت‌ها بازیگر اول و آخر نیستند و شرکت‌های خصوصی و نوآور به عنوان موتور پیشران عرصه فضایی ظاهر شده‌اند. پیشرفت در تمام دنیا تکنولوژی، امکان ساخت ماهواره کوچک با قیمت مناسب در تیراژ بالا را فراهم کرده و شرکت‌های خصوصی از فعالان این حوزه هستند، ماهواره‌برهایی با قابلیت استفاده مجدد مراحل تست خود را پشت سر گذاشته‌اند و مسائلی مانند توریسم فضایی تعریف جدیدتری به خود گرفته است.

وی تصریح کرد: در این شرایط باید دید ما کجای این رویکرد جهانی قرار داریم‌ و این سوال مهم وجود دارد که آیا برای دسترسی به فضا مسیرهای آسان‌تری هست یا باید مسیرهای قبلی را طی کنیم؟

صمیمی ادامه داد: به نظر من در سطح شرکت‌های خصوصی و دانشگاه‌ها پتانسیل خوبی نهفته و در شرایط کنونی کشور علاوه بر مسیرهایی که در سندهای مصوب برای توسعه ماهواره وجود دارد، ما باید راهی برای طراحی ماهواره‌های کیوست و نانوست فراهم و آنها را در قالب طرح راهبردی حمایت و مدیریت کنیم.

رئیس پژوهشگاه فضایی درباره فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگاه در سال ۹۸ گفت: ماهواره سنجشی پارس ۱ مراحل آخر ساخت خود را طی می‌کند و تا پایان دی ماه نهایی‌سازی خواهد شد، پژوهشگاه فضایی علاوه بر این که در ساخت زیرسیستم‌ها نقش داشته، نشان داده که این ماهواره قدم محکمی در توسعه ماهواره سنجشی در کشور است.

وی افزود: ماهواره ناهید ۲ مراحل اتمام فاز مهندسی را طی می‌کند و در تازه‌ترین گزارشی که دریافت کردم، سازندگان ماهواره مشغول تست‌های فلت ماهواره هستند و با تعامل ناظران سازمان فضایی این کار جمع‌بندی و تاییدیه‌های نهایی اخذ خواهد شد.

صمیمی خاطرنشان کرد: تجمیع فاز ۱ بلوک انتقال مداری سامان تجمیع در حال انجام است و تا پایان سال دو تست مداری انجام خواهیم داد تا از عملکرد این سامانه اطمینان خاطر کسب کنیم، توسعه خدمات فضاپایه در حال پیگیری است.

انعقاد قرارداد ۶۵ میلیارد ریالی با ۱۲ دانشگاه

در ادامه این نشست که با هدف برگزاری نشر و تبادل دانش حاصل شده از اجرای پروژه‌ها و ایجاد بستر مناسب برای توسعه ارتباطات پژوهشی و علمی پژوهشگران حوزه فضایی برگزار شد، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران گفت: طی هدفگذاری انجام شده، با ۱۲ دانشگاه قرارداد ۶۵ میلیارد ریالی منعقد کرده‌ایم که به واسطه آن ۲۷۲ طرح تعریف شده است که ۴۷۰ نفر طبق آن باهم همکاری می کنند که قطعا این یک همکاری بی نظیر خواهد بود.

هادی رضایی ادامه داد: نخستین جلسه از این سری نشست‌ها فروردین ۹۳ با ارائه ۱۴ پروژه انجام شد، دومین نشست پس از یک سال و با ارائه ۲۴ مقاله و سال ۹۶ سومین دوره نشست ها با ۷۰ مقاله برگزار شد. در ادامه اوایل دی ماه سال گذشته چهارمین نشست با ارائه ۱۵۱ مقاله برگزار شد و امروز پنجمین نشست را آغاز کرده ایم.

وی تصریح کرد: پس از برگزاری مراسم افتتاحیه به رسم معمول هفته پژوهش، پژوهشگران برگزیده معرفی می‌شوند و پس از آن تا عصر کارگاه‌های آموزشی، ارائه مقالات و کنفرانس‌هایی برای تبادل‌نظر خواهیم داشت.

رضایی، میزان اثربخشی، تعداد مقالات و پروژه‌ها، میزان مشارکت در ایجاد کارگاه و آزمایشگاه بستر تست را از جمله مواردی دانست که منجر به انتخاب پژوهشگران برتر شده و تاکید کرد: ۱۱۳ مقاله برای این نشست  ارائه شده که موضوعاتی مانند مخابرات و نرم‌افزار، پیش‌رانش، سازه کنترل حرارت، تولید توان، سیستم راهبرد و موقعیت، اهم مقالات ارائه شده در این کنفرانس بودند.

وی محورهای مقالات پنجمین نشست تخصصی دستاوردهای علمی و فنی را شامل موضوعات سیستمی و راهبرد، سازه و کنترل حرارت، پیشرانش، توان ماهواره، مخابرات، کنترل وضعیت، مدیریت توان و کاربرد برشمرد و افزود در نتیجه ارسال فراخوان به حوزه‌های علمی و صنعتی مرتبط، در مجموع ۱۳۲ عنوان مقاله در این موضوعات دریافت شد که پس از ارزیابی‌های اولیه، ۱۱۳ عنوان مقاله پذیرفته شد.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران در ادامه صحبت هایش اظهار کرد: در برنامه پنجمین نشست، بخش‌های متنوعی از قبیل برگزاری پنل تخصصی سیاست‌های علم و فناوری فضایی، ارائه شفاهی مقالات برتر، سخنرانی علمی، معرفی یکی از پروژه‌های جاری پژوهشگاه و معرفی و تقدیر از پژوهشگران برتر پژوهشگاه، در نظر گرفته شده است.

وی در رابطه با پنل تخصصی سیاست‌های علم و فناوری فضایی گفت: در این پنل از اساتید و صاحب‌نظران این حوزه دعوت شده است تا با نگاهی به روند توسعه فناوری فضایی در جهان و سیاست‌های اتخاذ شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران به بحث و مناظره بپردازند.

به گفته رضایی، در بخش ارائه‌های علمی «ایمنی در پروژه‌های فضایی» یکی از موضوعاتی است که در خصوص آن سخنرانی صورت می گیرد و شرکت‌کنندگان در این بحث برای تبادل نظرات علمی مشارکت خواهند کرد. در ادامه، دستاوردهای یکی از پروژه‌های پژوهشگاه فضایی ایران، با عنوان پروژه شبیه‌ساز ماهواره (SIL)، توسط تیم پروژه ارائه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، معیارهای انتخاب پژوهشگر برتر پژوهشگاه فضایی ایران، عواملی از قبیل میزان مشارکت و نقش‌آفرینی در پیشبرد پروژه‌ها، تولید مستندات علمی و طرح‌های پژوهشی، میزان مقالات منتشر شده، مشارکت در تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه و مشارکت در ایجاد بستر آزمایشگاهی از معیارهای اصلی این انتخاب بوده است. در حوزه داوری نیز با استفاده از بانک اطلاعاتی اساتید و پژوهشگران حوزه‌های مختلف فناوری فضایی که در معاونت پژوهش و فناوری گردآوری شده است، هریک از مقالات حداقل برای دو داور متخصص ارجاع شده و در نهایت نیز تائید ارزیابی داورها ملاک پذیرش مقالات بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا