مطالعه اقیانوس با استفاده از ربات کوسه ای

پژوهشگران آمریکائی موفق به طراحی و ساخت نوعی ربات پژوهشی شده اند که شبیه به کوسه بوده و در حدود یک و نیم متر طول داشته و 45 کیلوگرم وزن دارد . بر اساس گزارش های منتشر شده ، این ربات آزمایش های فنی و تکنیکی خود را پشت سر گذاشته و اماده استفاده است .

گفتنی است این ربات کوسه ای شکل دقیقا بر اساس ویژگی های زیستی کوسه ها ساخته شده و پژوهشگران برای طراحی آن از مراحل مختلف تکاملی نژادهای گوناگون کوسه طی میلیون ها سال ، بهره جسته اند و حرکات این کوسه دقیقا منطبق با حرکات طبیعی کوسه های واقعی است .

میش روفو Michael Rufo مدیر بخش سیستم مهندسی پیشرفته شرکت بوستون در این مورد می گوید : ” این ربات از طریق حرکات نوسانی دم خود می تواند شنا کرده و به سمت جلو حرکت کند . این ربات ترکیبی از سیستم مهندسی بدون سرنشین و قابلیت های نیروی محرکه و کنترل منحصر به فرد است . در حال حاضر این ربات در اختیار نیروی دریایی آمریکا قرار داشته و از آن می توان برای عملیات های جاسوسی ، شناسائی و نظارت استفاده کرد . “

این کوسه بدون جلب توجه و برانگیختن حس کنجکاوی ، قادر به نزدیک شدن به کشتی های مختلف بوده و می تواند ان ها را تعقیب کند .  این کوسه رباتیک قابل کنترل و برنامه ریزی از طریق کابل هائی با طول 152 متر بوده و یا از طریق سیستم بدون سیم بر اساس برنامه ریزی پیشین برای مدت زمان نامحدودی که باتری های آن فعالیت می کنند ، قابل استفاده است . متاسفانه اطلاعات دقیقی از چگونگی ارسال و دریافت اطلاعات توسط این ربات کوسه ای شکل اعلام نشده است .