روغن ماهی منجر به کاهش التهاب در بدن می‌شود

مولکول‌های ضد التهابی (SPM) تأثیر قدرتمندی روی سلول‌های خونی و هم‌چنین کنترل التهاب رگ‌های خونی دارند. SPM‌ها در بازسازی بافت‌ها نیز موثر هستند.
دانشمندان پیش‌تر نیز می‌دانستند که بدن با تجزیه اسیدهای چرب ضروری از جمله برخی از اسیدهای چرب امگا ۳ باعث ایجاد مولکول‌های ضد التهابی (SPM) می‌شود. با این حال، رابطه بین مصرف مکمل و میزان گردش SPMها تاکنون ناشناخته بوده است.
تیم تحقیقاتی دانشگاه کوئین مری لندن مطالعه‌ای را روی ۲۲ داوطلب سالم بین ۱۹ تا ۳۷ ساله انجام و به برخی از داوطلبان مکمل‌های روغن ماهی و به برخی دیگر دارونما دادند.
محققان طی این مطالعه دریافتند که مصرف مکمل روغن ماهی غنی شده باعث افزایش سطح SPM در خون می‌شود. این افزایش به میزان و مدت زمان استفاده از مکمل‌ها وابسته است. مکمل روغن ماهی هم‌چنین منجر به افزایش وابسته به دوز در حملات سلول‌های ایمنی در برابر باکتری‌ها و کاهش فعالیت سلول‌هایی می‌شود که باعث لخته شدن خون هستند.
به نوشته سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، التهاب، پاسخ دفاعی سیستم ایمنی بدن است. عوامل مختلفی مانند سلول‌های آسیب دیده، سموم و عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها می‌تواند این پاسخ دفاعی را تحریک کنند. با این وجود در صورتی که التهاب ادامه‌ یابد، به صورت مزمن درآمده و باعث بروز مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، روماتیسم مفصلی و دیگر مشکلات جدی می‌شود.