یافته های علمی پژوهشگران مرد موثق تر است!

زبانی که برای توصیف اکتشاف‌ها استفاده می‌شود می‌تواند بر میزان توجه محققان بر آن پژوهش تأثیر داشته و همچنین بر پیشرفت شغلی آن‌ها نیز تأثیر بگذارد. این یافته‌ها ممکن است به توضیح اینکه چرا زنان در پزشکی و علوم تمایل به دریافت دستمزد کمتر و فرصت‌های شغلی کمتری دارند، کمک کند.

دکتر آنوپام جینا (Anupam Jena) دانشیار سیاست و مراقبت‌های بهداشتی در دانشکده پزشکی هاروارد و از پژوهشگران این دانشگاه در رابطه با موضوع فوق‌الذکر اعلام کرد: «عواملی که زمینه‌ساز نابرابری جنسیتی در دانشگاه‌ها هستند بسیار متعدد و پیچیده هستند. باید توجه داشت که ممکن است زبان نیز در این تفاوت‌ها و نابرابری نقش ایفا کند. این مسئله هم یک نوع محرک نابرابری بوده و هم نشانه تفاوت‌های جنسیتی در جامعه به شمار می‌رود.»

مقالاتی که نویسندگان اصلی آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند در مقایسه با مقالاتی که نویسندگان اصلی آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند تا 21٪ بیشتر از زبان و ادبیات تبلیغاتی و مثبتی استفاده می‌کنند که یافته‌های خود را بسیار مهم‌تر نشان داده‌اند.

این پژوهشگر دانشگاه هاروارد و اعضای تیمش، بیش از 6 میلیون مطالعه بالینی و علوم بالینی را که در فاصله سال‌های 2002 تا 2017 منتشرشده بود، مورد بررسی قراردادند.

این تجزیه‌وتحلیل نشان داد که مقالاتی که نویسندگان اصلی آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند در مقایسه با مقالاتی که نویسندگان اصلی آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند تا 21٪ بیشتر از زبان و ادبیات تبلیغاتی و مثبتی استفاده می‌کنند که یافته‌های خود را بسیار مهم‌تر نشان داده‌اند.

به‌طور خاص، عناوین و خلاصه مقالات با نویسندگان اصلی مردان بیشتر به‌احتمال‌زیاد از کلماتی مانند عالی، بدیع و بی‌نظیر استفاده می‌کردند. از سوی دیگر بر اساس مطالعات منتشرشده در BMJ، مقالاتی که از این نوع چارچوب‌بندی مثبت استفاده می‌کنند. به میزان 13٪ بیشتر توسط محققان دیگر استفاده می‌شود.

مارک لنچن مولر (Marc Lerchenmueller) استادیار دانشکده نوآوری‌های فناوری و مدیریت علم در دانشگاه مانهایم کشور آلمان و از اعضای این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: «یک نظریه که می‌توان برای توضیح این موضوع مطرح کرد، این است که شاید مردان خود را بیشتر قبول داشته و تلاش می‌کنند موقعیت خود را ارتقا ببخشند، این‌گونه تصور می‌شود که مردان ازلحاظ اجتماعی پذیرفته‌اند که چنین رفتاری داشته باشند.»

درحالی‌که شکاف قابل‌توجهی بین محققان زن و مرد در پزشکی و علوم وجود دارد، زنان در دانشکده‌های پزشکی و علوم کمتر تأثیرگذار بوده و نقش ایفا می‌کنند. آن‌ها همچنین حقوق کمتری داشته، کمک‌هزینه تحقیقاتی کمتری دریافت می‌کنند و به نسبت به پژوهشگران مرد، استناد کمتری به یافته‌های آن‌ها می‌شود.

درحالی‌ که دلایل زیادی برای این امر وجود دارد به نظر می‌رسد این اختلاف‌نظر در میزان ارتقاء دستاوردهای پژوهشی زنان نسبت به مردان نیز ممکن است نقش داشته باشد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا