فعالیت کاروان ربات‌های خودکار در اقیانوس

با وجود حجم وسیعی از اطلاعات باارزش، بخشهای زیادی از اقیانوس‌ها وجود دارند که هنوز کشف نشده‌اند. روش‌های کنونی نقشه‌برداری و جمع‌آوری داده در مورد اقیانوس‌ها به خصوص اقیانوس‌های عمیق حتی با وجود وسایل نقلیه زیردریایی قابل کنترل از راه دور، معمولا به حضور انسان نیاز دارد و با هزینه بالایی همراه است. همچنین این روش‌ها طوری طراحی نشده‌اند که در بلند مدت به عملکرد خود ادامه دهند.

استارتاپ آمریکایی "Terradepth" که توسط دو عضو سابق "یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا"(Navy SEAL) در تگزاس بنیان‌گذاری شد، در نظر دارد تا همه وسایل نقلیه زیردریایی خودکار که در حال حاضر مورد استفاده قرار دارند، تغییر دهد و امکان دستیابی به اطلاعات مربوط به اقیانوس‌های عمیق را در مقیاس کافی فراهم کند.

این استارتاپ موفق شده است به بودجه‌ای معادل هشت میلیون دلار دست یابد و در نظر دارد آن را برای اثبات کارآیی فناوری خود در محیط زیر آب به کار ببرد و این کارآیی را در تابستان آینده به نمایش بگذارد. اگر برنامه‌ها به درستی پیش بروند، انتظار می‌رود که نهایتا کاروانی از ربات‌های کاملا خودکار موسوم به "وسایل نقلیه خودکار هیبریدی"(AxV) در سال آینده به نمایش درآیند.

مدیران استارتاپ Terradepth باور دارند که این فناوری می‌تواند کارآیی خود را در مقیاس بزرگ نشان دهد و هزینه بالایی نیز به دنبال نداشته باشد زیرا در این فناوری از سیستم هدایت خودران استفاده می‌شود. هدف از ابداع این فناوری، ارائه داده‌های خامی است که با کمک یادگیری ماشینی پردازش می‌شوند. سازندگان انتظار دارند که فناوری آنها بتواند از عهده تصویربرداری چندطیفی، بررسی، نظارت و پیش‌بینی تجهیزات و منابع ساحلی برآید.

گروه Terradepth علاوه بر "جو ولفل"(Joe Wolfel) و "جودسان کافمن"(Judson Kauffman)، تعدادی از متخصصان حوزه رباتیک و مهندسان نرم‌افزار و سخت‌افزار را نیز شامل می‌شود.

وسایل نقلیه مورد استفاده در این پروژه، طوری طراحی شده‌اند که بتوانند به اقیانوس‌های عمیق وارد شوند و به سطح آب نیز سفر کنند. این فناوری جدید، امکان ارتباط میان وسایل نقلیه را با ربات‌های سطح آب فراهم می‌کند که به صورت خودکار شارژ می‌شوند و داده‌های جمع‌آوری شده را به ماهواره‌ها می‌رسانند تا نهایتا به مراکز داده منتقل شوند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا