ارتباط میکروبیوم راه‌های هوایی با شدت آسم در کودکان

نتایج این مطالعه که توسط محققان دانشگاه واشنگتن در آمریکا انجام شد، زمینه را برای پژوهش‌های بیشتر در مورد نقش نوع باکتری ساکن در راه هوایی و کمک به بیماران مبتلا به آسم هموار می‌کند. راه‌های هوایی، قسمتی از دستگاه تنفس هستند که در فرآیند نفس کشیدن نقش دارد.

محققان در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداختند که آیا با تغییر میکروبیوم راه هوایی، می‌توان خطر بدتر شدن علائم آسم را کاهش داد یا خیر. آن‌ها این مطالعه را بر روی ۲۱۴ کودک بین پنج تا ۱۱ سال که به آسم خفیف تا متوسط مبتلا بودند، انجام دادند. محققان در این مطالعه، نمونه‌های مخاط بینی کودکان را جمع‌آوری کردند تا میکروبیوم راه‌های هوایی آن‌ها را ارزیابی کنند. این نمونه‌ها هم در ابتدای آزمایش و هنگامی که آسم شرکت‌کنندگان کنترل شده بود و هم هنگامی که علائم ابتدایی بیماری ظاهر شدند، جمع‌آوری شد.

نتایج این مطالعه تغییر واضحی را در  میکروبیوم جمعیت باکتریایی قسمت فوقانی راه‌های هوایی کودکی نشان داد که از وضعیت تنفسی سالم به وضعیت ابتلا به علائم آسم منتقل می‌شد. محققان متوجه شدند زمانی که آسم کودک تحت کنترل بود، سطوح بالاتری از باکتری‌های Corynebacterium و Dolosigranulum در قسمت فوقانی راه‌های هوایی وی وجود داشتند اما زمانی که شدت علائم آسم افزایش می‌یافت، جمعیت باکتریایی Staphylococcus، Streptococcus و Moraxella افزایش پیدا می‌کرد.

«یانجیائو ژائو» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: داده‌های این مطالعه، تغییر سریعی را در میکروبیوم راه‌های هوایی کودکانی نشان می‌دهد که از وضعیت تنفسی سالم به وضعیت بیمار می‌رسند. همچنین این پژوهش نشان داد که الگوی تغییر میکروبیوم می‌تواند نقش مهمی در تشدید آسم داشته باشد.

با این حال وی تاکید کرد که بر اساس یافته‌های این مطالعه، بررسی‌های بیشتری را روی موش‌ها انجام می‌دهند تا نقش باکتری را در شدت آسم مشخص کنند.

نتایج این مطالعه  در مجله Nature Communications منتشر شده است.