آیا گوگل پلی کاربران ایرانی را تحریم می کند؟

به تازگی برخی اخبار غیررسمی از تحریم های جدید گوگل علیه ایران حکایت دارد. به نحوی که گفته شده این سرویس دهنده قرار است به زودی سرویس بازار اپلیکیشن های اندروید (گوگل پلی) و نیز سرویس نقشه «گوگل مپس» را از گوشی های اندرویدی فعال داخل ایران، حذف کند.

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات در گفتگو با مهر، در واکنش به شنیده هایی مبنی بر حذف خودکار برنامه «گوگل پلی» از دستگاه های فعال اندروید در ایران و تحریم از سوی گوگل، اظهار داشت: به نظر می رسد که این موضوع جدی نباشد. اما در صورتی که این اتفاق رخ دهد، من فکر می کنم که مشکلی از لحاظ کاربری این نوع خدمات برای کاربران داخل کشور به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه بازار داخلی ما برای ارائه خدمات اندروید در حوزه «نقشه» و «بازار اپلیکیشن» تقویت شده و این خدمات دهندگان در حال سرویس دهی خوبی به کاربران هستند، گفت: ما هم اکنون در کشور رقبای داخلی خوبی برای سرویس «گوگل پلی» داریم.

معاون وزیر ارتباطات افزود: بررسی ها نشان می دهد که امروزه تعداد زیادی از کاربران گوشی های اندروید، از بازار داخلی اپلیکیشن های اندرویدی استفاده می کنند و بازار اندروید داخلی، اصلی ترین مارکت اغلب کاربرانی است که گوشی اندروید دارند و به همین دلیل وابستگی به «گوگل پلی» جدی نیست.

ناظمی با اشاره به سرویس های بومی نقشه و مسیریاب در کشور که ظرفیت جایگزینی رقبای خارجی مانند «گوگل مپس» و «ویز» را دارند نیز گفت: این اپلیکیشن ها بدون محدودسازی و فیلتر رقیب خارجی به خوبی پیشرفت کردند و هم اکنون نیز کاربران بسیاری خودشان انتخاب کرده اند که از این برنامه های داخلی استفاده کنند. به همین دلیل با توجه به ظرفیتهایی که در این حوزه ایجاد شده است می توانند پاسخگوی نیاز کاربران باشند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در مساله تحریم ایران از سوی گوگل، آنچه که برای ما دارای اهمیت بوده این است که ما در حقیقت با هرگونه محدودسازی دسترسی برای کاربران مخالف هستیم و تفاوتی ندارد که این محدودیت از کدام سمت باشد. ما دوست داریم که کاربران حق انتخاب برای دریافت سرویس خود را داشته باشند و به همین دلیل با موضوع تحریم از سوی گوگل چالش خواهیم داشت؛ اما از لحاظ کاربری، این موضوع نمی تواند مشکلی برای کاربران ایرانی ایجاد کند.

بررسی وضعیت خدمات گوگل در ایران که حدود ۲ سال پیش از سوی مرکز ملی فضای مجازی منتشر شد، نشان داد که این سرویس دهنده بیش از ۲۳۰ خدمت در قالب سرویس، ابزار، نرم‌افزار، بستر و زیرساخت در زمینه‌های مختلف دارد که تنها حدود ۶۰ درصد این خدمات در ایران قابل دسترسی است.

این آمار نشان می دهد که حدود ۳۱ سرویس از سوی گوگل برای ایران مسدود بوده و قابل دسترسی نیست. البته تعدادی هم در حدود ۱۴ خدمت از سوی ایران فیلتر شده که اکثر آنها مربوط به شبکه‌های اجتماعی و نیز سایت Youtube است.

اگرچه سرویس‌ها و خدمات اصلی گوگل برای ایران تحریم نیست اما به دلایل مختلفی برخی از خدمات آن در کشور ما قابل دسترس نبوده و به نوعی از سوی گوگل تحریم به حساب می آید. این خدمات نیز مربوط به خدمات مالی و بانکی، سرویس های تبلیغاتی، سرویس های داده و محتوا، ابزارهای کاربردی و زیرساختی مانند فضای ابری می شود.

با این حال این سایت در رده نخست پربازدیدترین سایت ها از سوی کاربران ایرانی، قرار دارد و در این مطالعه مشخص شده که ایرانیها پس از آمریکا بیشترین استفاده کننده از گوگل در جهان هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا