با خوردن سیب به جنگ کلسترول بد بروید

در تحقیقی که نتایج آن در مجله تغذیه بالینی آمریکا (American Journal of Clinical Nutrition) چاپ شده است گروهی از دانشمندان به سرپرستی دانشگاه ریدینگ و با همکاری بنیاد ادموند ماک ایتالیا به مطالعه تاثیرات خوردن سیب بر روی کلسترول بد پرداختند.

آنها دریافتند که خوردن این میوه غنی از فیبر و ترکیبات موسوم به پلی فنول ها، میزان کلی کلسترول بد را کاهش داد و شاخص های مرتبط با سلامت رگ های خونی در افراد دارای کلسترول بالا را بهبود بخشید.

پروفسور «جولی لاوگراو» مدیر بخش تغذیه انسانی در مرکز هیو سینکلر در دانشگاه ریدینگ می گوید: تحقیق اخیر نشان می دهد که انجام یک تغییر ساده در رژیم غذایی می تواند تاثیر مهمی بر عوامل خطرآفرین بیماری های قلبی داشته باشد.

از نکات مورد علاقه محققان در این تحقیق این بود که چگونه خوردن دو عدد سیب کامل به جای نوشیدنی آب سیب که پر از شکر و با کالری بالا است، تاثیر مهمی بر شاخص های سلامت قلبی شرکت کنندگان داشت. به نظر می رسد ضرب المثل قدیمی درباره فواید خوردن یک سیب در روز درست باشد.

این گروه تحقیقاتی تاثیر خوردن سیب های پرورش یافته در منطقه ترنتینوی کانادا که غنی از ترکیبات پلی فنول موسوم به «پروآنتوسیانیدها» هستند را با نوشیدن آب سیب مقایسه کردند.

در حالی که آب سیب دارای میزان کالری و قند مساوی بود اما سیب کامل در مقایسه با آب سیب که نیم گرم فیبر داشت دارای 8.5 گرم فیبر و 990 میلی گرم پلی فنول در مقایسه با 2.5 میلی گرم پلی فنول موجود در آب سیب بود.

دکتر «تاناسیس کوتسوس» که این تحقیق را انجام داده است می گوید: یکی از یافته های روشن ما از این تحقیق این است که تغییرات کوچک در رژیم غذایی مانند مصرف دو عدد سیب در روز می تواند تاثیرات مهمی بر شاخص های سلامت قلب داشته باشد.

وی افزود: ما هنوز نمی دانیم آیا فیبر موجود در سیب یا پلی فنول که در سیب به میزان بالایی وجود دارد عامل این نتایج است. در هر صورت تاثیر مثبت خوردن سیب چیزی است که اثبات شده است.

مترجم: محسن حدادی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا