حضور ۳۰ شرکت دانش بنیان در بازارهای بورس و فرابورس

محمد مرفوع در نشست بررسی تجربیات شرکت‌های دانش بنیان که با محوریت بررسی اعتبارات اسنادی(LC) برگزار شد، با اشاره به روش‌های مختلف تامین مالی پیش بینی شده برای شرکت‌‎های دانش بنیان، مدیران این شرکت‌ها را ترغیب کرد که از روش‌های نوین مالی مانند ابزارهای مالی پیش بینی شده در فرابورس و صندوق‌های پژوهش و فناوری استفاده کنند.

وی با ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته، اظهارکرد: در تبیین مبانی تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان باید به این موضوع توجه کرد که اکثر این شرکت‌ها در رده شرکت‌های کوچک و متوسط قرار می‌گیرند و همین موضوع در تعیین ابزارهای مالی مورد استفاده تاثیرگذار است.

مدیرکل دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان برای دولت، افزود: در دنیا و البته در ایران نیز تامین مالی غالبا به دو روش تامین مالی سرمایه‌ای و تامین مالی از طریق بدهی و تسهیلات بانکی صورت می‌پذیرد، در کشور ما خوشبختانه در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و فعالان زیست بوم نوآوری کشور، هر دو روش مورد توجه قرار گرفته است، هر چند معتقدم هنوز در ابتدای راه قرار داریم و راه نپیموده بسیاری برای تکوین و تکمیل بخش مالی زیست بوم نوآوری کشور باقی مانده است.

مرفوع ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی در مشارکت با صندوق‌های پژوهش و فناوری گام‌های مثبتی برای ایجاد کانال‌های متعدد تامین مالی سرمایه‌ای برداشته است، مدیران شرکت‌های دانش بنیان به فراخور طرح‌ها و وضعیت عمومی شرکت می‌توانند در پلتفرم سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها قرار گیرند.

وی ضمن بیان اقدامات انجام گرفته برای تسهیل دسترسی شرکت‌های دانش بنیان به خدمات مالی بیان کرد: بر اساس تلاش‌های صورت گرفته در فرابورس، تابلویی به نام «بازار شرکت‌های کوچک و متوسط» پیش بینی شده است که شرکت‌های دانش بنیان نیز می‌توانند با پذیرش در این بازار از طریق بازار سرمایه، فرایند تامین مالی را انجام دهند. در حال حاضر بیش از ۳۰ شرکت دانش بنیان در بازارهای مختلف بورس و فرابورس پذیرش شده و سهام آن‌ها در بازار معامله می‌شود.

مدیرکل دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان تامین مالی جمعی را یکی دیگر از ابزارهای نوین تامین مالی در بستر بازار سرمایه برشمرد و گفت: فراصندوق، صندوق‌های جسورانه و صندوق‌های خصوصی از دیگر ابزارهای تامین مالی نظام دانش بنیان محسوب می‌شوند.

مرفوع افزود: نزدیک به دو سال از تاسیس دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌گذرد، این دفتر در راستای تقویت خدمات مالی نهادهای بانکی و پولی و بازار سرمایه در توسعه تولید محصولات دانش بنیان و تنوع بخشی، تقویت و ایجاد نهادها و ابزارهای تخصصی تأمین مالی حوزه دانش بنیان تاسیس شد.

 وی گفت: هدایت و ترغیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و سایر منابع مالی از جمله منابع وقف به سرمایه‌گذاری در طرح فناورانه و همچنین ارتقای همکاری‌های بین‌الملل در توسعه بازار و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین بخش دیگری از اهداف این دفتر به شمار می‌رود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا